• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

ekstern effekt

Oprindelig forfatter JBiM Seneste forfatter Redaktionen

ekstern effekt, eksternaliteter, inden for økonomisk teori den påvirkning fra visse virksomheder eller forbrugere af andres handlemuligheder, som ligger ud over den indbyrdes påvirkning og afhængighed, der stammer fra, at man handler indbyrdes på markedet. Det klassiske eksempel på en positiv ekstern effekt er biavlerens nyttevirkning på de omkringliggende frugtavleres produktion. Eksempler på negative eksterne effekter kan hentes fra miljøområdet. En fabrik, der forurener fx luften i sit område, påvirker andres produktion og livsudfoldelse. Eksterne effekter kan også optræde isoleret mellem forbrugere, fx trængselseffekter i trafikken.

Det grundlæggende økonomiske problem i forbindelse med eksterne effekter er, at markedet afgiver forkerte signaler, idet de omkostninger, der enten påføres andre eller spares af nogle i denne forbindelse, ikke optræder som egne omkostninger for den, som skaber effekten. For at modvirke denne skævvridning af samfundets produktion og forbrug, som eksterne effekter giver anledning til, søges prisernes fejlinformationer udbedret vha. afgifter eller pristilskud.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jørgen Birk Mortensen: ekstern effekt i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 23. januar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=69343