• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

agency

Oprindelig forfatter JoCh Seneste forfatter Redaktionen

agency, økonomiske problemstillinger, som indbefatter, at flere parter er afhængige af hinanden, fx et ansættelsesforhold. Den ene skal udføre en handling, som alle parter har interesse i, samtidig med at der ofte vil være en interessekonflikt mellem parterne. Agency er ikke begrænset til egentlige ansættelsesforhold, men omfatter fx afdelingsleder/direktion, revisor/direktion/aktionærkreds, advokat/klient, lærer/elev.

En klasse af disse problemstillinger er karakteriseret ved, at principalen ikke kan observere, hvilken handling agenten vælger (skjult handling). For at reducere effekten af interessekonflikten anvender principalen økonomiske instrumenter som middel til at motivere agenten til at vælge handlinger, der er i fællesskabets interesse: bonusudbetalinger, aktier, forfremmelser, fyringer m.v. Fælles for denne type af agency-modeller er, at en del af virksomhedens forretningsmæssige risiko overføres til agenten. Dermed bliver modellen anvendt til at analysere afvejningen mellem incitamenter og risikodeling. Et klassisk eksempel på problemet er bilforsikringer. Bilisten køber en kaskoforsikring for at slippe af med den risiko, der er forbundet med bilkørsel. Forsikringsselskabet er rede til at påtage sig hele risikoen, men for at sikre, at bilisten kører forsigtigt, indføres en selvrisiko. Agency-modeller med skjult handling har bl.a. været anvendt til at analysere ansvarlighedsprincippet i regnskabsvæsen.

En anden klasse af problemstillingerne er karakteriseret ved, at den ene af parterne har adgang til information, som den anden part ikke direkte har adgang til (skjult information). Hovedspørgsmålet bliver her, hvordan man giver den bedst informerede incitamenter til at afsløre sin information. I det ovennævnte forsikringseksempel kender bilisten måske sine egne evner som bilist. Gode bilister er billigere at forsikre end dårlige bilister. For at sikre, at en bilist vælger forsikringspolice i overensstemmelse med sine evner, tilbyder forsikringsselskabet policer med såvel stor som lille selvrisiko. Den gode bilist vil da vælge en police med stor selvrisiko.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
John Christensen: agency i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=33974