Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Naturalisme

Oprindelig forfatter Redaktionen Seneste forfatter Redaktionen

Naturalisme er filosofisk set det synspunkt, at alt i verden kan reduceres til de genstande og fænomener, som naturvidenskaben beskæftiger sig med. Der skelnes skarpt imellem naturalisme og realisme, idet realisme er udtryk for den opfattelse, at der eksisterer noget uafhængigt af bevidstheden, hvorimod naturalisme er en bestemt opfattelse af karakteren af det eksisterende. Den tankemæssige basis for naturalismen var især den nye naturhistoriske videnskab (Charles Darwin) og lignende tendenser i socialvidenskaberne (Herbert Spencer), psykologien mv.

Inden for billedkunsten anvendes naturalisme om alle bestræbelser på at gengive omverdenen så nøjagtigt og objektivt som muligt. Den var nært forbundet med udviklingen af friluftsmaleriet, i England med bl.a. John Constable og i Frankrig med Gustave Courbet, Barbizon-skolen og impressionisterne. Retningen bredte sig til bl.a. Danmark, hvor den blev 1880'ernes hovedtendens, repræsenteret af bl.a. Laurits Tuxen og P.S. Krøyer.

Inden for litteraturen opstår naturalismen som en begrænset, men profileret del af realismen. Inden for det moderne gennembrud i Norden, som Georg Brandes formidlede, kan som afgjorte naturalister nævnes J.P. Jacobsen, der også oversatte Darwin, endvidere Herman Bang og Amalie Skram som forfattere af kunstnerisk meget forskellige, men lige magtfulde, pessimistiske og medlidenhedsvækkende menneskeskildringer, desuden August Strindberg med en omfattende fortællings-, reportage- og dramaproduktion i 1880'erne.

Annonce

Naturalismen har også præget teatret afgørende. Ud fra Denis Diderot og G.E. Lessing talte Knud Lyne Rahbek om Naturalismus og om at spille, som var der en mur mellem scene og sal. I 1870'erne gennemførte den tyske teatertrup Meiningerne en radikal autenticitet i det sceniske udstyr, som blev forbillede for den egentlige naturalisme, der med Émile Zola som teoretiker realiserede den videnskabeligt gennemførte virkelighedsgengivelse. André AntoinesThéâtre Libre i Paris fra 1887 blev et knudepunkt med dets repertoire af bl.a. Henrik Ibsen, August Strindberg og Gerhart Hauptmann.

Læs også om naturalisme i Gyldendals Teaterleksikon.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Naturalisme i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=509483