Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

Det sublime

Oprindelig forfatter Redaktionen Seneste forfatter Redaktionen

Forestillingen om det sublime stammer fra en ukendt græsk forfatter kaldet Pseudo-Longinos, som skrev traktaten Peri Hypsous (De sublimitate; Om det Sublime) i 1. årh. e.Kr. Heri fremstilles den høje tanke og den brændende sjæl som de to kilder til den store stil. I værket påpeger forfatteren at grebethed vejer tungere end korrekthed og at ekstase og patos er vigtigere end argumentation og charme. Denne antiaristoteliske hyldest til det grænsesprængende værk øvede stor indflydelse i den følsomme tid og i romantikken.

Annonce

I 1756 udsendte den engelske politiker og filosof Edmund Burke værket On the Sublime and the Beautiful (Om det sublime og det skønne), hvori han forkaster den klassicistiske æstetiks forestilling om, at et kunstværk virker ved sin klarhed og sin regelbundethed. Tværtimod skal kunstværket virke ved sin ubegribelighed og uafsluttethed, hævder han.

Burkes lære om, at oplevelsen af det ophøjede, som netop er grænseløst, er iblandet frygt, fik betydning for Immanuel Kant, hvor dette paradoks manifesterede sig i forholdet mellem det sansemæssige og det oversanselige, når oplevelsen af naturen i dens storhed og voldsomhed fremkaldte bevidstheden om en værdiorden af åndelig art.

I løbet af kunstarternes udvikling fra romantik til avantgarde ophørte det skønne med at være en integreret del af begrebet kunst. Kunst kom efterhånden til at omfatte en række fænomener, der tidligere netop stod i kontrast til det skønne, i billedkunsten fx det sublime og det hæslige foruden alt, hvad der i 1900-tallet har samlet sig under overskriften The Shock of the New.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Det sublime i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 23. april 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=508994