Traktor. Næppe nogen anden traktor har præget det danske landbrugsland i højere grad end Fergusons små, enkle traktorer fra 1950'erne og 1960'erne, som passede godt til Danmarks mange små landbrug og husmandsbrug. Den lille grå, som ses her, og den senere røde havde hydraulisk trepunktsophæng og et stort program af specialkonstruerede redskaber, der gjorde disse modeller yderst anvendelige.

.

Traktor. 1 Den første danske motorplov var denne Tuxham fra 1915 med fastmonteret plov, hvis 18 hk store motor blev drevet af råolie. Den kunne også anvendes til andre redskaber og som stationær drivkraft til fx tærskeværk. 2 Den danskproducerede BUKH-traktor med styrtsikkert førerhus fra 1960'erne. 3 Denne firehjulstrukne model med tvillingehjul fra 2000 har seks cylindre, en ydelse på 177 hk og 32 gear. I moderne traktorer lægges der også vægt på arbejdsmiljøet i kabinen, således er drejbare ergonomisk designede sæder, fornuftigt placerede pedaler og greb, aircondition, støjdæmpning og stort udsyn med til at øge førerens komfort.

.

Traktor, (af nylat. tractor 'som trækker', afledn. af lat. tractus, perf.part. af trahere 'trække'), motordrevet køretøj, fortrinsvis indrettet til at bære, trække og drive andre køretøjer, maskiner og redskaber. Traktorer er især udbredt inden for landbrug, men bliver også brugt i industri og skovbrug samt som entreprenørmaskiner. Traktoren er konstrueret til kørsel i vanskeligt terræn og er i dag forsynet med kraftige gummihjul eller bæltedrev; oprindelig havde den kraftige, profilerede hjul af jern, der blev afløst af gummihjul i løbet af 1930'erne, i Danmark dog først efter 2. Verdenskrig.

Teknisk opbygning

En moderne landbrugstraktor er bygget op omkring en forbrændingsmotor, almindeligvis en dieselmotor med turbolader, som er bygget sammen med en kraftoverføringsenhed bestående af kobling, gearkasse, differentiale og reduktionsgear. Forakslen er vipbar, så forhjulene kan følge markens ujævnheder, uden at karosseriet udsættes for vridninger. Differentialspærre for lige fordeling af kraftmomentet på begge trækhjul sikrer fremdriften under vanskelige forhold. Øget fremdrift og større trækkraft opnås ved firehjulstræk, som kan fås til de fleste traktormodeller. Servostyring sikrer en lettere manøvrering, og gearkasser med 15-20 gearkombinationer, der ikke kræver brug af kobling, er med til at effektivisere arbejdsgangen. Kraftudtag for mekanisk overførsel af motorkraft til bårne eller bugserede maskiner findes på alle traktorer. Der findes også traktorer med hydraulisk kraftoverføring, men størst betydning har hydraulikken som kraftkilde for forskellige servosystemer og for manøvrering af påmonterede eller tilkoblede redskaber og maskiner. Særlig betydningsfuld er traktorens hydrauliske lift, som har sin basis i det trepunktsophæng, Harry Ferguson udviklede i 1935. Den sindrige geometri i kombination med et hydraulikdrevet reguleringssystem gør det muligt at overføre en varierende del af redskabets vægt til traktoren, hvilket sikrer optimalt hjulgreb og trækevne.

Der findes i dag traktorer på indtil 800 hk, men traktorer på 100-200 hk er det almindeligste i Danmark. De store modeller er tilpasset den stigende brug af tunge kombinationsredskaber, så fx tilberedning af såbedet og såning kan ske i samme arbejdsgang (se jordbehandling). Tvillingmontering på både for- og baghjul giver en bedre fordeling af trykket på marken og dermed en nedsat risiko for traktose. Computer i kabinen udnyttes i stigende grad til kontrol og regulering af forskellige funktioner, fx til positionsafhængig dosering af gødning eller sprøjtemidler.

De førende producenter af traktorer er AGCO (Massey-Ferguson), New Holland, Case I/H og John Deere.

Historie

Traktor. John Froelich konstruerede i 1892 den første traktor med forbrændingsmotor. Han var året efter medstifter af Waterloo Gasoline Traction Engine Company, men afsætningen stod ikke mål med den tekniske triumf, og firmaet producerede kun fire traktorer frem til 1896. Den manglende succes resulterede i en omlægning til produktion af stationære motorer, hvilket fik Froelich til at forlade virksomheden. Firmaet genoptog traktorproduktionen i 1914 og solgte 14.000 traktorer, indtil det blev overtaget af John Deere i 1914. Udateret fotografi.

.

Forløberen for traktoren er selvkørende dampmaskiner, som blev benyttet i USA i anden halvdel af 1800-t., primært til pløjning. Især i Storbritannien anvendtes på samme tid transportable dampmaskiner, der trak plove vha. spil og wirer. Den første praktisk anvendelige traktor med forbrændingsmotor blev konstrueret i 1892 af John Froelich (1849-1933) i USA.

Den første traktor i Danmark var en trehjulet britisk Ivel-traktor, som blev udstillet og demonstreret i København i 1905 som en motorplov, hvor ploven var fastmonteret til chassiset. Den første danskproducerede traktor var motorploven Tuxham, fremstillet i 1915 af maskinfabrikken Tuxen & Hammerich, København. Motorplove fik ikke større udbredelse, fordi de var for store og for tunge.

En øget interesse for traktorer opstod i Danmark omkring 1. Verdenskrig og skyldtes mangel på trækkraft i landbruget pga. eksport af heste til Tyskland. Der fandtes allerede på dette tidspunkt mange fabrikater; i 1913 deltog således 57 mærker med 66 forskellige modeller i europæiske udstillinger, og i 1919 afholdt Statens Redskabsprøver en sammenlignende prøve med 19 forskellige motorplove og traktorer. Det anslås, at der i begyndelsen af 1919 var ca. 150 motorplove i Danmark. Samme år blev der solgt 733 traktorer, heraf alene 600 Fordson-traktorer fra Ford Motor Company. Fordson-traktoren var den første traktor med selvbærende karosseri, og den satte standarden for traktorens udseende frem til 1960'erne.

Depressionen i 1930'erne hindrede en yderligere mekanisering af det danske landbrug indtil Marshallplanen 1948-52. Den fremmeste eksponent for mekaniseringen blev Ferguson TE-20, kaldet "den lille grå". De første ti Ferguson-traktorer kom til Danmark i 1947, og 1947-60 blev der solgt 100.000 traktorer i Danmark. Af danske producenter fra denne periode var bl.a. Garson (Svend Hansen, København), ACAM/Saxon Pony (A.Chr. Andersens Maskinfabrik, Holbæk), Danhorse (P. Jørgensens Maskinfabrik, Skalborg) og Bukh (Kalundborg). Bukhs første seriefabrikerede traktor, DZ-30, kom i 1956, og i 1968 forlod de sidste traktorer samlebåndet. Bukhs traktorer var i 1959 de mest solgte traktorer i Danmark. Se også landbrugsredskaber og -maskiner.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig