Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

anprisning

Oprindelige forfattere JøMad og LSki Seneste forfatter Redaktionen

anprisning, fremhævelse af de fortræffeligheder, et produkt besidder, og gennem hvilke det adskiller sig fra andre produkter. Anprisninger skal kunne dokumenteres og benyttes især om fødevarer, bl.a. som ernæringsfunktionsanprisninger, fx om indeholdte næringsstoffers effekt, ernæringsfysiologiske anprisninger, fx at fødevarens indhold af mælkesyrebakterier stabiliserer tarmfloraen, og sundhedsanprisninger, at produktet har en gavnlig effekt mod kostrelaterede sygdomme, fx mod kredsløbssygdomme ved at indeholde flerumættede fedtsyrer. Anprisninger er helt centrale for markedsføring af en lang række fødevarer, fx functional foods.

EU-Parlamentet vedtog i 2006 en lov, der brød med de restriktive danske regler. Denne lov tillader fx, at mælkekartoner mærkes "Mælk styrker knoglerne". Produkter tilsat ekstra vitaminer og mineraler og andre funktionelle fødevarer kan ligeledes mærkes med information om øget næringsværdi.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jørn Madsen, Leif H. Skibsted: anprisning i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=38397