Kærgården® er et smørlignende mejeriprodukt, hvor mælkefedt er kombineret med planteolie. Herved opnås et højere indhold af umættet fedt og et ændret næringsindholdet. Samtidig bliver smørbarheden bedre ved lavere temperatur, så produktet også kan anvendes direkte fra køleskabet.

Stort salg efter lanceringen i 1990

Kærgården blev lanceret i april 1990 af MD Foods som det første blandingsprodukt i Danmark og bestod af 3/4-del mælkefedt og 1/4-del planteolie.

MD Foods måtte dog acceptere en bøde på 25.000 kr., da det på daværende tidspunkt ikke var tilladt at sælge danskproducerede blandingsprodukter af smørtypen, men nok importerede, også selv om MD Foods havde fået støtte af Landbrugsministeriet til markedsorienteret produktudvikling af Kærgården. Lovgivningen ændredes i maj 1990, og allerede i 1991 solgtes mere Kærgården end Lurpak smør. Samme år ophørte også salget af det fedtfattigere "Smør 40".

I 1993 blev Kærgården den mest solgte mærkevare blandt alle dagligvarer. Et tilsvarende blandingsprodukt, hvor planteolien var erstattet af fiskeolie, blev udviklet og markedsført som functional food under navnet Blå Gaio, men blev hurtigt trukket tilbage på grund af svigtende salg.

Nye udgaver af Kærgården

I slutningen af 1990'erne introduceredes Kærgården i England under navnet Lurpak Spreadable og i Tyskland under navnet Lurpak Streichzart. I 2000 markedsførtes produktet Nye Kærgården med 25 % mindre fedt, og den originale Kærgården blev også fremstillet i en økologisk udgave.

Kærgården fremstilles og markedsføres i dag af Arla Foods. I 2019 ændrede Arla Foods sammensætningen af Kærgården fra de oprindelige 75 % mælkefedt og 25 % planteolie til 74 % mælkefedt og 26% planteolie.

Efter inspiration fra et tilsvarende blandingsprodukt Bregott® produceret i Sverige siden 1969, blev Kærgården oprindeligt fremstillet med importeret sojaolie, der dog hurtigt blev erstattet af dansk rapsolie. Arla Foods købte i 2006 i Sverige rettighederne til navnet Bregott.

Andre mejeriselskaber og fødevareproducenter har udviklet tilsvarende blandingsprodukter som det økologiske Thise smørbart fra Thise Mejeri, Lurpak Smørbar fra Arla Foods og Bakkedal fra Dragsbæk A/S.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer (2)

skrev Camilla Soltau

Jeg kan se på varedeklarationen for Kærgården, at den er ændret siden jeg sidst kiggede på den, hvor der var deklareret 75% mælkefedt og 25% rapsolie.
Det er nu ændrer til hhv. 74% og 26%. Jeg mistænker at årsagen er at Arla kan spare penge på det. Men må de bare gøre det uden videre? Jeg mener det er vildledning og at det burde ftemgå meget mere tydeligt at det er ændret!

svarede Leif H. Skibsted

Kære Camilla Soltau

Tak for din relevante kommentar. Jeg har ændret teksten, så opslaget nu omtaler denne ændring i sammensætningen af Kærgården. Umiddelbart er der ingen lovgivningsaspekter ved denne ændring i sammensætningen. Oprindeligt blev blandingsproduktet lanceret som 3/4 mælkefedt og 1/4 planteolie.

VH Leif Skibsted

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig