Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Kærgården®

Oprindelig forfatter LSki Seneste forfatter Redaktionen

Kærgården®, smørlignende mejeriprodukt, hvor fedtfasen består af 75% mælkefedt og 25% planteolie. Kærgården blev lanceret i april 1990 af MD Foods, der dog måtte acceptere en bøde på 25.000 kr., da det på daværende tidspunkt ikke var tilladt at sælge danskproducerede blandingsprodukter af smørtypen, men nok importerede, også selvom MD Foods havde fået støtte af Landbrugsministeriet til markedsorienteret produktudvikling af Kærgården. Lovgivningen ændredes i maj 1990, og allerede i 1991 solgtes mere Kærgården end Lurpak smør, hvor også salget af det fedtfattigere "Smør 40" blev stoppet.

I 2000 markedsførtes den Nye Kærgården med 25% mindre fedt, og Original Kærgården fremstilles også i en økologisk udgave. Fra 1993 blev Kærgården den mest solgte mærkevare blandt alle dagligvarer.

I slutningen af 1990'erne introduceredes Kærgården i England under navnet Lurpak Spreadable og i Tyskland under navnet Lurpak Streichzart.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Leif H. Skibsted: Kærgården® i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 9. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=113165