Quick time event er en teknik inden for computerspil, hvor spilleren under en sekvens modtager en grafisk prompt om hurtigt at trykke på en eller flere knapper. Tidligere har teknikken primært været anvendt som en mellemting mellem gameplay og cutscenes – til forudbestemte forløb med begrænset handlefrihed og enten-eller-udfald (succes eller fiasko).
Faktaboks
- Etymologi
-
Udtrykket krediteres oftest til den japanske spiludvikler Yu Suzuki, der instruerede spillet Shenmue fra 1999.
Quick time events så dagens lys i 1980’ernes computerspil, hvoraf Dragon’s Lair (1983) af mange omtales som det første af sin slags. Her tillod teknikken nemlig større grafisk detaljerigdom, end det hidtil havde været muligt med datidens teknologi, fordi udviklerne kunne nøjes med at indlæse animationsfilm og simple prompts hver for sig. Men det har også affødt kritik i tidens løb, fordi den anvendelse i manges øjne nærmere udgjorde interaktive film end egentlige computerspil.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.