Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

charterferie

Oprindelig forfatter HD-N Seneste forfatter Redaktionen

charterferie, forud arrangeret selskabsrejse med fly, bus, tog eller skib, opstået kort efter 2. Verdenskrig. Charterrejser er baseret på fuld belægning, især af fly, og på, at rejsebureauet forinden har booket hoteller, udflugter o.l., så hele arrangementet kan udbydes som pakkeferie. Voksende velstand, længere ferie og fritid muliggjorde masseturisme til fjerne og for de fleste hidtil uopnåelige mål.

1. led af ordet charterferie kommer af engelsk charter 'leje', fra oldfransk chartre, af latin cartula, diminutiv af charta 'papyrusblad, papir'.

Charterrejser blev først kendt i USA med transport af millioner af turister til Mexico, Caribien og kort efter 2. Verdenskrig også til Europa. Et britisk selskab arrangerede omkring 1950 en charter-camping-ferie for 300 turister på Korsika. I 1955 ferierede ca. 2 mio. briter i udlandet, heraf var ca. 1/2 mio. på charterferie. I 1972 var antallet steget til hhv. 8,5 og ca. 5 mio. Vesttyskerne blev dog snart førende; således holdt ca. 10 mio. vesttyskere (mod 5 mio. briter) udenlandsferie i 1967. Gradvis fik de følgeskab af hollændere, franskmænd og skandinaver.

De klassiske turistlande, Italien og Frankrig, distanceredes i 1960'erne af de øvrige Middelhavslande, navnlig Spanien med Mallorca, Costa del Sol og De Kanariske Øer som de foretrukne destinationer. Siden kom også andre solsikre områder som Grækenland, det tidligere Jugoslavien, Tunesien, Portugal, Rumænien og Madeira til. I begyndelsen af 1990'erne var det foretrukne danske rejsemål Spanien, efterfulgt af Grækenland, Tyrkiet, Cypern, Storbritannien, Italien og Tunesien samt USA og Canada. Derudover har der fra midten af 1980'erne været voksende interesse for fjernere og mere eksotiske rejsemål som Gambia, Kenya, Sri Lanka, Thailand, Bali, Caribien og det øvrige Latinamerika.

I 1951 gennemførtes de første svenske grupperejser med fly. Pioner var charterselskabet Transair med Mallorca som første destination. I 1955 var der 10.000 svenske charterrejser, i 1962 104.000 og i 1988 1,4 mio. En lignende udvikling prægede det øvrige Skandinavien.

Annonce

I Danmark var Flying Enterprise det første egentlige charterflyselskab, men det fik ligesom flere andre selskaber, såsom Nordair, Aero-Nord og Internord, en kort levetid. Større effekt fik Eilif Krogagers selskab Tjæreborg Rejser, grdl. 1951 som Nordisk Bustrafik, der i 1962 fik sit eget flyselskab, Sterling Airways. Tjæreborg og konkurrenten Spies Rejser, grdl. 1956 af Simon Spies, blev på få år førende i hele Nordeuropa. I 1989 overtog Spieskoncernen Tjæreborg Rejser inkl. Skibby Rejser og blev hermed et førende bureau. Store flyopkøb og vedvarende afmatning førte til indskrænkninger, hvorfor SAS, der siden 1961 havde været medejer af selskabet Scanair, og Spieskoncernen i 1994 gik i samarbejde om det nyoprettede charterselskab Premiair. Samme år købte den britiske rejsegigant Airtours SAS Leisure Group af SAS og blev hermed Skandinaviens største arrangør af selskabsrejser. Det i 1990 etablerede Larsen Rejser blev den største konkurrent, men også Dansk Folke-Ferie, DSBs Rejsebureau samt Vingrejser gjorde sig stærkt gældende på det nordeuropæiske marked. I 1998 blev Larsen Rejser købt af den schweiziske ferievirksomhed Kuoni, der fusionerede selskabet ind i Alletiders Rejser.

Danmarks største udbydere var i 2001 det britiskejede Star Tour med ca. 167.000 rejser; næststørst var Spies med ca. 159.000 rejser. I 2015 stod Spies bag 276.000 rejser (26 %), Star Tour bag 233.000 rejser (24 %), og Bravo Tours bag 155.000 rejser (16 %).

Mængden af danske charterrejser steg støt op gennem 1960'erne og 1970'erne og kulminerede i 1988 med 1,5 mio., hvorpå der fulgte en tilbagegang. Antallet af charterrejser var i 1993 faldet til 1.280.000, heraf 756.000 med fly, 271.000 med bus og 252.000 med tog eller skib, men i slutningen af 1993 sporedes atter en vis fremgang, som fortsatte i de følgende år, hvor især charterrejserne med fly steg kraftigt til 923.000, heraf 297.000 fra Billund, 583.000 fra København og 43.000 fra andre provinslufthavne. Stigningen i antallet af ferie- og selskabsrejser gik især på flyrejser af 4-8 dages varighed, hvortil kom busrejser på 4-8 dage.

I 2015 solgtes omkring 1 mio. charterrejser, flest til Sydspanien og De Kanariske Øer.

De traditionelle pakkerejser er samtidig veget en del til fordel for mere individuelt tilrettelagte rejser, hvor fx kun flybilletten og overnatninger er forudbestilt. Prisudvikling, konjunktursvingninger, politiske forandringer, miljø- og sygdomsproblemer, manglende sne på vintersportssteder, prisstigninger og ustabilitet har til tider bevirket, at visse charterrejser har haft tilbagegang eller helt er taget af programmet. Det har periodisk ramt mål som Grækenland, Libanon, Portugal, Tyrkiet, afrikanske destinationer som fx Egypten, Sri Lanka og det tidligere Jugoslavien. Specifikt kan nævnes ophævelsen af det toldfrie salg inden for EU i 1999 og dyrere transportomkostninger, der i 2000-01 førte til lavere salg af charterflyrejser. Også terrorangrebene i USA 11.9.2001 fik en negativ effekt på salget. Se også ferie.

Se også de øvrige artikler om Ferie og turisme.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Henning Dehn-Nielsen: charterferie i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=56082