Dragracing. En specialbygget dragster i Top Fuel-klassen på banen i Hockenheim, syd for Heidelberg i Tyskland, 2007.

.

Dragracing, hastighedskonkurrence mellem to biler, to motorcykler eller to speedbåde.

Faktaboks

Etymologi
Ordet dragracing er fra engelsk drag race, af drag 'gammel bil' og race 'løb, konkurrence'

Denne form for motorsport opstod i Californien, USA, i 1920'erne, hvor man begyndte at køre uorganiserede væddeløb med tunede biler på bunden af den udtørrede Lake Muroc.

I årene efter 2. Verdenskrig begyndte unge mænd at afholde illegale bilvæddeløb mellem trafiklysene: Grønt lys var startsignalet, og det næste trafiklys var målstregen. Politiet satte snart en stopper for de illegale løb, og i starten af 1950'erne organiseredes sporten, så den fremover blev afviklet på specielle baner, drag-strips.

Den klassiske drag-strip er 1/4 mile (ca. 402 m), hvilket svarer til afstanden mellem trafiklysene i mange amerikanske byer. Dragracing voksede hurtigt til en populær sport, og selvom USA stadig er førende, er sporten også udbredt i fx Australien, England og Sverige.

I 1985 blev det første dragrace afholdt i Danmark, hvor sporten dog aldrig har fået den store udbredelse. Bilerne og motorcyklerne er opdelt i klasser, og de hurtigste, der er bygget specielt til dragracing, dragster, bruger nitrometan som brændstof.

Den hurtigste klasse, Top Fuel, hvis cigar-formede køretøjer har over 4000 hk, kan gennemføre de 402 m på omkring 4,5 s og nå en sluthastighed på ca. 500 km/h. De hurtigste dragsters bruger ofte specielle bremsefaldskærme til at reducere hastigheden efter målstregen.

Danskerne Jens Nybo og Kim Reymond vandt EM-titlen i top fuel-klassen i hhv. 1996 og 2002.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig