Cutscene fra The Last of Us

Et skærmbillede fra en cutscene i spillet The Last of Us (2013), der med stor succes benyttede sig af både cutscenes og scripted events.

Cutscene er et begreb inden for computerspil, som betegner filmklip mellem spilsekvenserne, og som fortæller spillets historie uden interaktive elementer. Cutscenes blev udbredt fra slutningen af 1980'erne, og danner baggrund for, at computerspil efterhånden har fået en vis status som et historiefortællende medie.

Oprindelig var det almindeligt, at cutscenes var animerede med særskilt forbedret grafik for at give et mere overbevisende indtryk, men efterhånden som computerkraften er steget, afvikles de nu ofte i spillets egen grafik, for at gøre overgangen mellem spil og cutscene mindre åbenlys og for at skabe større indlevelse – såkaldte in-game eller in-engine cutscenes.

Brug af filmsekvenser som cutscenes

Omtrent midten af 1990'erne var det en overgang populært at anvende egentlige filmoptagelser i kraft af opkomsten af større lagringmedier, især cd-rom, men efterhånden som computeranimerede sekvenser blev mere fotorealistiske, uddøde denne trend. Serier som Wing Commander (1990-96) opnåede dog opmærksomhed med dette, og Command and Conquer-serien (siden 1995) har bevidst dyrket et mere kitschet udtryk inspireret af b-film med overspil og dårlige effekter.

Cutscenes eller scripted events

Eftersom cutscenes i princippet bryder spillets flow og derfor af nogle ses som et brud på indlevelsen, er det blevet udbredt at fortælle spillets historie inden for gameplayets rammer gennem såkaldte scripted events. Her udløses begivenheder som dialog og eksplosioner af, at spilleren når et bestemt punkt i spilverdenen. Half-life (1998) anses af mange som pioner inden for denne form.

Andre betragter cutscenes som en form for fortællemæssig belønning for at nå videre i spillet, og flere spilserier, især japanske, dyrker dem fortsat som udtryk, blandt andre Metal Gear Solid-serien (1997-2008), hvis varemærke er blevet lange cutscenes mellem forholdsvis korte spilsekvenser. Cutscenes benyttes imidlertid bredt, også i de populære spilserier fra vestlige udviklere, for eksempel Grand Theft Auto (siden 1997), Halo (siden 2001) og Tomb Raider (siden 1996).

I nyere tid kan man pege på The Last of Us (siden 2013) som et af de mest succesfulde eksempler på såvel scripted events som egentlige cutscenes.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig