Copenhagen Fashion Week er det samlende markedsføringsnavn for Københavns halvårlige modeuge. Modeugen varer typisk fem dage og finder sted i slutningen af januar og begyndelsen af august. Ved modeugen fremvises især dansk og skandinavisk modedesign dels på handelsmesser og dels ved modeshows henvendt til indkøbere og journalister fra ind- og udland. Copenhagen Fashion Week blev grundlagt i 2006 og anses for at være Skandinaviens største modeuge.
Faktaboks
- Også kendt som
-
Københavns modeuge
Copenhagen Fashion Week blev introduceret som markedsføringsnavn af branche- og netværksorganisation Danish Fashion Institute (grundlagt i 2005) for at fremme væksten i modebranchen og tydeligere positionere dansk mode over for omverden. Siden da er missionen blevet løst ved flere forskellige initiativer.
Blandt initiativerne er Copenhagen Fashion Festival (grundlagt i 2008), som er et program under modeugen henvendt den almindelige modeinteresserede forbruger. DANSK Daily (grundlagt 2007), som er en gratisavis omdelt i indre København med daglig rapportering fra modeugen, modeshow og andre events, som retter fokus på mode som både et kulturelt fænomen og en forbrugsgode. Copenhagen Fashion Week Sustainability Action Plan 2020-2022 (lanceret i 2020), der kræver, at de modebrands, som ansøger om at blive del af Copenhagen Fashion Weeks modeshow-program, lever op til et minimum af 18 bæredygtighedskrav.
Sidstnævnte ligger i tråd med det arbejde, som Danish Fashion Institute og siden Global Fashion Agenda (grundlagt i 2015) har gjort for, gennem den årlige begivenhed Copenhagen Fashion Summit (siden 2009), at gøre industrien og omverdenen opmærksom på, hvordan modebranchen kan håndtere sin påvirkning af klima, miljø, sociale og etiske forhold.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.