Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

computerspil

Oprindelige forfattere JSteg og MEn Seneste forfatter Redaktionen

computerspil, videospil, gaming, underholdningsprogrammer til computere. Computerspil vandt udbredelse i slutningen af 1970'erne, først i ret primitiv form, hvor spilleren, også kaldet gameren, med en knap kunne spille med en bold eller styre en figur på skærmen. I takt med teknologiens udvikling blev spillene mere avancerede, og flere særlige genrer fremkom, samtidig med at traditionelle spil (skak, matador, kortspil) kom i computerversioner.

I computerspil tilstræber spillenes ophavsmænd at kombinere de tre væsentlige elementer: gameplay, spillets struktur og forløb, grafik, billedsidens udformning, og lyd, musik, effekter og dialog. Spillene styres af en såkaldt controller (håndholdt kontrolpanel), et joystick, en joypad, mus, tastatur eller en kombination af disse.

Computerspil har rødder i bl.a. énmandsspil som flipperspil (pin-ball) og lignende spillemaskiner, som opstod i 1950'erne i takt med forstadskvarterernes udbygning og fremvæksten af teenagekulturen, med unge, der "hang" på grillbarer og shoppearkader. Møntaktiverede spilmaskiner af denne type benævnes arcade, efter deres opstilling i store arkader i bl.a. forlystelsesparker. Mange tidlige spil var således en udfordring for spillerens motoriske evner, ofte med høj sværhedsgrad, for at lokke mønterne op af spillernes lommer. Tidlige titler som Space Invaders (1978), Pac-Man (1980) og Donkey Kong (1981) er blev kulturelle referencepunkter.

Annonce

På hjemmefronten blev spilkonsolmarkedet lanceret med Atari 2600 i 1977 og for alvor populariseret med Nintendo Entertainment System (1983 i Japan/1985 i Europa). Hjemmecomputere med spil vandt udbredelse fra starten af 1980'erne. Branchen har siden fordelt sig på disse tre centrale markeder: Arcadespillemaskiner, hjemmecomputere (pc'er) og spilkonsoller. Fra midten af 1990'erne er arcademarkedet dog gået voldsomt tilbage, i takt med stadig kraftigere hjemmecomputere og konsoller, og i takt med spilpublikummets interesseskift mod bl.a. onlinespil.

Genrer

Adventurespil: præsenteres som en historie, hvor spilleren kontrollerer hovedpersonen og skal løse en række gåder, eller "puzzles", for at komme videre i forløbet. Begyndte som primitive såkaldte text adventures, hvor alt foregik i tekst og spilleren skulle skrive simple kommandoer. Senere kom kombinationer af grafik og tekstinput, og siden det såkaldte "point-and-click-adventure", som styres vha. mus. Adventuregenren som helhed er gået tilbage siden midten af 1990'erne.

Simulationsspil er udformet som fly, biler, helikoptere, tanks eller ubåde, som spilleren skal styre. Genren omfatter også de indviklede strategiske spil, hvor opgaven går ud på at opbygge en by, en civilisation eller en virksomhed, ofte med et stort mål af realisme. Der findes også krigsspil og andre former for strategispil, hvor spilleren skal sætte sig ind i en virkelig, ofte historisk situation og handle her.

I platformspil skal spilleren kæmpe sig gennem en bane, oftest i rollen som en figur, der skal undgå fælder, nedlægge modstandere og samle point.

Sportsspil simulerer forskellige sportsgrene, fx tennis, boksning, golf, fodbold, atletik og vintersport. En særlig gruppe er kampsportsspil, hvor spilleren møder en række grumme kraftkarle i et uendeligt antal tvekampe.

En overgang i starten til midten af 1990'erne eksperimenteredes med det såkaldte virtual reality, hvor spilleren ved hjælp af en hjelm med skærm og et håndtag får indtryk af, at han selv bevæger sig rundt inde i spillets univers. Formen blev dog aldrig populær og blev opgivet efter få år.

Computerspil, har været udsat for jævnlige angreb fra en del pædagoger og læger, der anser dem for at være fysisk og psykisk skadelige.

Spilgenren first person shooters (FPS), der gentagne gange har sat nye standarder for anvendelsen af 3-D-grafik og online gaming er blevet den måske mest populære spilgenre. Onlinegaming er med internettets udbredelse blevet en vigtig del af computerspil, hovedsagelig inden for to områder: flerbrugerspil og virtual worlds, oftere kaldte MMO'er, eller Massively Multiplayer Online Games. Det mest populære af disse er World of Warcraft, som har fundet nærmest uhørt succes over det meste af verden.

I flerbrugerspil kan grupper eller individuelle spillere spille med og imod hinanden, også i turneringer. Virtual worlds er åbne spiluniverser, hvor spillet i sig selv sætter så få begrænsninger som muligt. I disse verdener opstår forløbet i spillet, ved at spilleren interagerer med andre spillere. Der er således ingen fastlagt handling, som skal følges for at gennemføre spillet.

En særlig variant af onlinegaming er onlinehasardspil (bl.a. poker), som er i kraftig vækst.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jakob Stegelmann, Michael Englev: computerspil i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=58448