Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

VisitDenmark

Oprindelig forfatter SNov Seneste forfatter FiSoe

VisitDenmark, før 2005 Danmarks Turistråd, dansk turismeorganisation med den opgave at udvikle og markedsføre dansk turisme. Disse opgaver blev samlet i organisationen i 1967, da den daværende Turistforeningen for Danmark blev nedlagt. De foreningsbaserede aktiviteter og hjemmemarkedsturismen overgik til Samvirkende danske Turistforeninger, mens VisitDenmark forestod udlandsaktiviteterne via en stribe kontorer på de for dansk turisme vigtigste markeder. Nye opgaver er fra 1988 at bearbejde hjemmemarkedet, fra 1994 erhvervsturisme.

VisitDenmark blev 2010 lovfæstet ved Lov om VisitDenmark, og der er dermed i højere grad lagt vægt på opgaver målrettet den internationale markedsføring over for ferie- og forretningsgæster. VisitDenmark bearbejder forskellige markeder, bl.a. Tyskland, Norge og USA, og har markedskontorer i flere lande.

Siden 1989 har organisationens aktiviteter i stigende grad været medfinansieret af private danske og udenlandske turistvirksomheder. I 2013 udgjorde statens bidrag til VisitDenmarks virksomhed 113 mio. kr., mens den private medfinansiering var på 99 mio. kr.

Annonce

VisitDenmarks hjemmeside

Referér til denne tekst ved at skrive:
Svend Novrup: VisitDenmark i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 26. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=180681