Efter tonefilmens gennembrud omkring 1927 blev Walt Disney tegnefilmens ledende producer. Kortfilm med Mickey Mouse opnåede verdensomspændende udbredelse, og da Disney mente, at tegnefilm kunne mere end fortælle om sjove dyr, satte han gang i en udviklings- og uddannelsesproces, som førte til Snehvide og de syv Dværge (1937), den første tegnefilm i spillefilmlængde, en milepæl i både filmens og tegnefilmens historie. Disney koncentrerede sig i årene efter om den slags film, både de fabulerende, Pinocchio (1940) og Dumbo (1941), de lyriske, Bambi (1942), og de rendyrkede eksperimenter som Fantasia (1940).
Inden for lange tegnefilm fik Disney-studierne ingen konkurrence, men på kortfilmområdet var der mange. Max og Dave Fleischer arbejdede i en udisciplineret, vildtvoksende stil i de charmerende, men primitive film med Skipper Skræk (Popeye) og Betty Boop (1932). På Warner Bros. lavede instruktører som Friz Freleng (1906-1995), Chuck Jones (1912-2002) og Robert Clampett (1913-1984) vanvittige, anarkistiske og meget selvbevidste, ironiske tegnefilm med figurer som Snurre Snup (Bugs Bunny, 1940), anden Daffy (1937), Pelle Gris (Porky Pig, 1935), Elmer Fjot (Elmer Fudd, 1939) og Hjulben (Roadrunner, 1949).
Warner-studiet udsendte over 800 korte tegnefilm frem til midten af 1960'erne, og figurgalleriet har vist sig at være holdbart langt ud over skabernes levetid. Det gælder også for William Hanna (1910-2002) og Joseph Barberas (1911-2006) musikalske voldsorgier i Tom & Jerry-serien, som i mange år var dominerende på markedet. Hanna & Barbera arbejdede for MGM side om side med den endnu mere anarkistiske Tex Avery, der lavede surrealistiske tegnefilm for voksne med bl.a. den flegmatiske hund Droopy (1943) og den berømte serie om en unavngiven, pigeglad ulv.
Alle filmstudier skulle i 1930'erne og 1940'erne have deres egen tegnefilmafdeling. For Universal producerede Walter Lantz (1900-1994) således film med Søren Spætte (Woody Woodpecker, 1940), som dog kun sjældent nåede de helt store højder. Også Columbia og 20th Century-Fox havde tegnefilmstudier tilknyttet. Med fjernsynets udbredelse lukkede mange studier, fordi der ikke længere var brug for tegnefilm som forfilm i biograferne. Men de fleste tegnere fortsatte på nye studier, der lavede film til tv.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.