Tegnefilm er en filmtype, hvor illusionen af bevægelse, animation, opnås ved med filmhastighed at vise en række enkelttegninger, der hver er en smule forskellige. Teknikken har været brugt siden begyndelsen af 1900-tallet, og den har i løbet af århundredet udviklet sig i en række forskellige retninger.

Faktaboks

Etymologi

”Animation” kommer af det latinske ord ”animare”, som betyder ”at besjæle” eller ”at give liv”.

Animationsteknikken kan anvendes på flere udtryk: på dukker, på tegnede figurer (tegnefilm eller traditionel animation) på fotografier m.m.

Teknikken bag traditionel tegnefilm

Håndtegnet enkeltbillede fra den britiske tegnefilm The Snowman  (1982) af Raymond Briggs.

I den mest traditionelle form tegnes mellem 12 og 24 separate blyantstegninger pr. sekund film af de figurer, der skal bevæge sig. Tegningerne overføres derefter til gennemsigtige celluloider, hvorpå de farvelægges og optages oven på hver scenes baggrund. I billigere tegnefilm er antallet af individuelle figurtegninger reduceret, så bevægelser kan forekomme mere rykvise, ligesom man også kan arbejde med udklippede figurer, der så bevæges under kameraet, et eller to billeder ad gangen (flyttefilm).

Siden slutningen af 1980'erne er mange faser af den traditionelle tegnefilm blevet udført ved hjælp af computer, fx farvelægning, bevægelse af tredimensionale objekter og særlige effekter, bl.a. naturfænomener. Det kan derfor være vanskeligt skarpt at adskille traditionel tegnefilm fra computeranimation. Hvor traditionel animation betegner en proces der involverer håndtegning af billeder frame for frame (som fx Disneys tidlige klassikere) er 2D og 3D animation baseret på digital software.

Historie

Felix the Cat fra den syv minutter lange tegnefilm April Maze (1930).
Af /Public domain, via Wikimedia Commons.

De vigtigste grundliggende animationsprincipper blev opfundet i USA i stumfilmtiden af tegneserietegneren Winsor McCay, der i film som Little Nemo (1911) og Gertie the Dinosaur (1914) fortalte små, enkle historier med levendegjorte tegnede figurer. Effekten var imponerende, og McCay havde hermed banet vej for tegnefilmens udvikling som populær filmform.

Under 1. Verdenskrig dukkede flere tegnefilm op, ofte med figurer hentet fra avisernes tegneserier som fx Krazy Kat og Knold og Tot. Den første originale tegnefilmfigur med gennemslagskraft var Felix the Cat, der huserede i 1920'erne i en lang række film. Af Felix-filmene udsprang traditionen med menneskeliggjorte sjove dyr, et af den traditionelle tegnefilms grundelementer. Andre serier fra USA i perioden var filmene om klovnen Koko (1916; af brødrene Max (1889-1972) og Dave Fleischer (1894-1979)) og pigen Alice (1923; af Walt Disney).

Tegnefilm med lyd

Efter tonefilmens gennembrud omkring 1927 blev Walt Disney tegnefilmens ledende producer. Kortfilm med Mickey Mouse opnåede verdensomspændende udbredelse, og da Disney mente, at tegnefilm kunne mere end fortælle om sjove dyr, satte han gang i en udviklings- og uddannelsesproces, som førte til Snehvide og de syv Dværge (1937), den første tegnefilm i spillefilmlængde, en milepæl i både filmens og tegnefilmens historie. Disney koncentrerede sig i årene efter om den slags film, både de fabulerende, Pinocchio (1940) og Dumbo (1941), de lyriske, Bambi (1942), og de rendyrkede eksperimenter som Fantasia (1940).

Inden for lange tegnefilm fik Disney-studierne ingen konkurrence, men på kortfilmområdet var der mange. Max og Dave Fleischer arbejdede i en udisciplineret, vildtvoksende stil i de charmerende, men primitive film med Skipper Skræk (Popeye) og Betty Boop (1932). På Warner Bros. lavede instruktører som Friz Freleng (1906-1995), Chuck Jones (1912-2002) og Robert Clampett (1913-1984) vanvittige, anarkistiske og meget selvbevidste, ironiske tegnefilm med figurer som Snurre Snup (Bugs Bunny, 1940), anden Daffy (1937), Pelle Gris (Porky Pig, 1935), Elmer Fjot (Elmer Fudd, 1939) og Hjulben (Roadrunner, 1949).

Warner-studiet udsendte over 800 korte tegnefilm frem til midten af 1960'erne, og figurgalleriet har vist sig at være holdbart langt ud over skabernes levetid. Det gælder også for William Hanna (1910-2002) og Joseph Barberas (1911-2006) musikalske voldsorgier i Tom & Jerry-serien, som i mange år var dominerende på markedet. Hanna & Barbera arbejdede for MGM side om side med den endnu mere anarkistiske Tex Avery, der lavede surrealistiske tegnefilm for voksne med bl.a. den flegmatiske hund Droopy (1943) og den berømte serie om en unavngiven, pigeglad ulv.

Alle filmstudier skulle i 1930'erne og 1940'erne have deres egen tegnefilmafdeling. For Universal producerede Walter Lantz (1900-1994) således film med Søren Spætte (Woody Woodpecker, 1940), som dog kun sjældent nåede de helt store højder. Også Columbia og 20th Century-Fox havde tegnefilmstudier tilknyttet. Med fjernsynets udbredelse lukkede mange studier, fordi der ikke længere var brug for tegnefilm som forfilm i biograferne. Men de fleste tegnere fortsatte på nye studier, der lavede film til tv.

Tegnefilm i Europa

Storyboard hos A-Film i København

Asterix og vikingerne bliver til. Over 40 meter langt storyboard hos A. Film Production A/S. Den dansk/franske samproduktion havde præmiere i 2006.

Af //Ritzau Scanpix.

I Europa havde tegnefilmen svært ved at få fodfæste kommercielt, men hvert land har haft sine kunstnere, der ofte har arbejdet på meget svære og ujævne vilkår. I Danmark eksperimenterede Storm P. med små film i 1920'erne. Jørgen Møller tegnede en kortlivet serie med figuren Columbus og var desuden med til at lave Fyrtøjet (1946), den første danske tegnefilm i spillefilmlængde. Under 2. Verdenskrig leverede det danske tegnefilmstudie VEPRO tegnefilm til det tyske hjemmebiografmarked.

Tegnefilm efter anden verdenskrig

I 1950'erne opstod nye stilarter, både i USA og Europa. I kortfilmene fra UPA (United Productions of America) eksperimenterede Disney-tegnere med nye stilarter og emner, og det smittede af på en lang række europæiske kunstnere. I Østlandene blomstrede studierne i Zagreb og Prag, hvor kortfilm for voksne med stærkt politisk indhold i en grafisk meget rå og karikeret stil dominerede. En myriade af film med vidt forskelligt udtryk og form blev et alternativ til den etablerede kommercielle tegnefilm. I Danmark var kortfilmene fra Bent Barfods studie toneangivende, de fleste produceret i samarbejde med det daværende Kortfilmrådet.

I 1960'erne og 1970'erne sås en afmatning af tegnefilmkunsten, både økonomisk og kunstnerisk, men mod slutningen af årtusindet ændrede billedet sig markant. Det lykkedes Disney-studierne at udsende en hel række film, som fik imponerende succes, fx Aladdin (1992), Løvernes Konge (1994) og Tarzan (1999), og talrige studier i USA og udenfor er fulgt efter. Samtidig har tegnefilm i Japan, kaldet anime, udviklet sig voldsomt — i en helt anden, mere voksen og grafisk anderledes stil med kunstnere som Katsuhiro Otomo (f. 1954) (Akira, 1988) og Hayao Miyazaki (f. 1941) (Porco Rosso, 1992, og Princess Mononoke, 1997). I Europa har især tv-markedet ansporet til mængder af nye produktioner, som dog sjældent er af større kunstnerisk værdi.

I Danmark har tegnefilmen haft en væsentlig placering i filmbilledet siden Jannik Hastrup-filmene Samson og Sally (1984) og Fuglekrigen i Kanøfleskoven (1990), og Disney-fascinationen har udmøntet sig i Valhalla (1986), Jungledyret (1993) og Hjælp, jeg er en fisk (2000). Adskillige danske animatorer arbejder på udenlandske produktioner; Børge Ring har således instrueret Oscarvinderen Anna & Bella (1985). Amerikanske tv-tegnefilm fik også et kunstnerisk løft i 1980'erne med serier som The Simpsons, Beavis og Butthead (1993) og South Park. Her udnyttes tegnefilmen både satirisk og provokerende, ofte i en bevidst primitiv, rå streg.

Tegnefilm i den digitale tidsalder

Bart Simpson

The Simpsons er en amerikansk cartoon, dvs. en tegnefilmbaseret tv-serie, skabt af Matt Groening.

Tegnefilm og cartoons forbindes ofte med skabelonprægede virkemidler, men The Simpsons illustrerer, hvordan tegnefilmen kan kommunikere effektfuldt med få grafiske virkemidler. Tegnestilen er simpel, men samtidig meget karakterfuld, og de enkelte virkemidler, fx farver, anvendes gennemtænkt. Et karakteristisk træk er således figurernes gule teint, der trækkes på kulturelle konnotationer ved farven: falskhed og løgn på den ene side og varme og glæde på den anden. På den måde gives karakterne en abstrakt karakter der danner grundlag for de menneskelige temaer som serien indeholder.

I 1995 lavede John Lasseter den første helt 3D computeranimerede spillefilm for Pixar, Toy Story, og sammen med bl.a. DreamWorks har selskabet revolutioneret genren og til dels udkonkurreret den klassiske tegnefilm. Dog har den nye teknologi også inspireret til nye genrer i krydsfeltet mellem tegnefilm og real-spillefilm, bl.a. Anders Morgenthalers debutfilm Princess (2006) der blander animation, video, grafiske effekter og også live-skuespil. Ligeledes har tv-kanaler som Cartoon NetWork og Nickelodeon udviklet nye animations- og cartoon-formater.

Tegnefilm i fremtiden

Mange begræder, at den traditionelle tegnefilm ikke længere har samme gennemslagskraft, men den digitale teknik har også skabt nye muligheder for grafisk animation: animationssoftware og nye browserformater har muliggjort, at vi alle kan skabe grafiske animationer (GIF’s, Powerpoints-animationer, whiteboard-animationer m.fl.), og grafisk animation har vundet indpas på en lang række nye områder: på hjemmesider, på intranettet, i kommentarfelter på sociale medier, i digital vidensformidling osv.

Opmærksomheden omkring potentialet i tegnefilm er derfor stigende i kommunikations- og medieverdenen. Der uddannes i dag animatorer på en række danske uddannelsesinstitutioner, hvor der arbejdes både med klassisk tegnefilm og med computeranimation. Tegnefilmens udtryk og æstetik er derfor på ingen måde uddød.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig