Ved premieren i 1912 lagde anmelderne vægt på, at stykket, selvom det ikke skildrede en nutid, handlede om at sprænge fordomme. Skønt stykket foregår i et jødisk hjem, blev der trukket paralleller til rettroende hjem som sådan, og der blev lagt vægt på det opgør, der finder sted igennem Esther-karakterens udlængsel. Som Social-Demokratens anmelder skrev: "Bifaldet var meget stærkt, og Aftenen var sikkert den mest interessante i denne Sæson" (24.3.1912). Nationaltidendes anmelder var også positiv overfor stykket, men tilskrev det kun "en vis succes" (24.3.1912). Den klassiske Romeo og Julie-historie har imidlertid vist sig utrolig levedygtig.
Selvom stykkets figurer har komiske træk i deres karaktertegning – som arketyper – udvikler alle karakterne sig. Der er ingen, der hårdnakket står på sit synspunkt, men alle diskuterer deres forskellige holdninger og flytter sig og hinanden. Replikkerne er skrevet så rytmisk stramt, at der kun er ganske få ændringer at finde i 2024-versionen i forhold til originalen.
Stykket har opnået klassikerstatus: Indenfor Murene blev i 2006 optaget i Kulturkanon.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.