• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

symbolisme - teater

Oprindelig forfatter Kvam Seneste forfatter Redaktionen

Richard Wagner.  Portræt fra 1850'erne.

Richard Wagner. Portræt fra 1850'erne.

Symbolistisk teater voksede frem i Frankrig i 1890'erne som en reaktion mod den naturalisme, der praktiseredes på André Antoines Théâtre Libre i Paris.

For symbolisterne var Richard Wagner en vigtig inspirationskilde. De begejstredes over hans tanker om et Gesamtkunstwerk, der smeltede kunstarterne sammen i en mystisk syntese, og de delte hans kulturpessimisme og valfartede til Bayreuth.

Stéphane Mallarmé så Wagners operaer som en udfordring til digterne og ønskede at give lyrikken den forrang i teatret, som Wagner havde givet musikken.

Symbolisterne, hvis dramaer erstattede den ydre konflikt med mental krise og drøm, ville overføre la poésie pure ('den rene poesi') til scenen. På den førende symbolistiske scene, Théâtre de l'Œuvre, dyrkede skuespillerne en syngende, monoton diktion.

De såkaldte syntetiske dekorationer, skabt af kunstnergruppen Les Nabis, gengav ikke autentiske miljøer, men "akkompagnerede" gennem former og farver dramaernes indre atmosfære, ligesom der udsendtes dufte, som man mente svarede til ordenes poetiske udsagn.

Ved siden af Maurice Maeterlinck var Henrik Ibsen den hyppigst opførte dramatiker på Théâtre de l'Œuvre.

Hugo von Hofmannsthal. Som østrigsk forfatter var han særlig modtagelig for de mangeartede kulturelle påvirkninger, som udgik fra Wien omkring 1900. Samarbejdet med Richard Strauss og Max Reinhardt bidrog til udbredelsen af hans værker. Fotografi fra 1915.

Hugo von Hofmannsthal. Som østrigsk forfatter var han særlig modtagelig for de mangeartede kulturelle påvirkninger, som udgik fra Wien omkring 1900. Samarbejdet med Richard Strauss og Max Reinhardt bidrog til udbredelsen af hans værker. Fotografi fra 1915.

Symbolistisk teater fandtes ikke kun i Frankrig; dramatikere som Hugo von Hofmannsthal, J.M. Synge, W.B. Yeats og Eugene O'Neill samt instruktører som Gordon Craig, Max Reinhardt og Vsevolod Mejerkhold tilhørte alle symbolismen eller lod sig periodevis inspirere af den.

Læs mere om symbolisme.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kela Kvam: symbolisme - teater i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. august 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=168222