Kenya - teater, Både under og efter kolonitiden understøttedes det britiske verdensbillede igennem vesterlandsk og eskapistisk teater på Little Theatre og National Theatre i Nairobi. Med 1970'ernes politiske modstand fulgte en samfundsdebatterende dramatik af Kenneth Watene og Francis Imbuga (f. 1947). Så længe iscenesættelserne var på engelsk, blev der ikke gjort indgreb i form af censur. Men da Ngugi wa Thiong'o og Ngugi wa Mirii (f. 1951) sammen med lokalbefolkningen oprettede kulturcentret Kamiriithu og skabte stykket Ngaahika Ndeenda (Jeg gifter mig, når jeg vil, 1977) og Maitu Njugira (Syng for mig, mor, 1982) på kikuyu og med en folkelig æstetik, forbød regeringen aktiviteterne. Gennem symbolske udtryksformer i sang og dans og vha. den mundtlige litteraturs ordsprogsagtige koncentration kritiserede teatret den nykoloniale elite, som siden har rettet censuren mod al samfundsengageret teater. 1980'ernes og 1990'ernes grupper har anvendt turnéer og festivaler for at forsøge at overleve.

Læs mere om Kenya.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig