Faktaboks

Wolfgang Langhoff
Født
16. oktober 1901
Død
25. august 1966

Wolfgang Langhoff, 16.10.1901-25.8.1966, tysk skuespiller og instruktør. Wolfgang Langhoff var ansat som skuespiller ved teatret i Düsseldorf fra 1928 og meldte sig året efter ind i KPD.

Ved siden af sit normale teaterarbejde ledede han en lokal agitprop-trup for partiet. Ved den nazistiske magtovertagelse blev han arresteret og anbragt i kz-lejrene Börgermoor og Lichtenburg, hvor han blev udsat for svære mishandlinger.

Han bearbejdede disse erfaringer i bogen Die Moorsoldaten (1935, da. Et Aars Helvede, 1935), en af de første skildringer af sin art, som vakte international opmærksomhed. Bogen udkom i Schweiz, hvortil han var flygtet i 1934. Her fik han fast engagement ved Schauspielhaus Zürich, hvor han lige akkurat nåede at udfylde en birolle som kommunist på flugt i premieren på Friedrich Wolfs antinazistiske drama Professor Mamlock (1934).

Langhoff kom imidlertidig hurtigt til at spille en lang række hovedroller i det løbende repertoire. I 1941 spillede han sønnen Eilif i uropførelsen af Bertolt Brechts Mutter Courage med Therese Giehse.

I 1945 vendte han tilbage til Düsseldorf, hvor han blev udnævnt til teaterchef, men den tiltagende antikommunisme i Vesttyskland gjorde det umuligt for ham at blive i stillingen, og da han allerede i 1946 fik tilbudt ledelsen af Deutsches Theater i Østberlin, accepterede han.

Det blev Langhoffs opgave at bringe Berlins hovedscene på fode igen. Selv om han blev medlem af SED, blev han som tidligere vestemigrant med kontakter til humanitære amerikanske organisationer i Schweiz udsat for en jævnligt tilbagevendende mistænkeliggørelse og aftvunget selvkritik. Denne situation tvang ham i de første år til at optage stalinistiske, anti-titoistiske skuespil i sit repertoire.

Som instruktør kunne han hævde sig med en lang række klassikere, bl.a. Johann Wolfgang Goethes Faust (1949), hvor han selv spillede Mephisto, Georg Büchners Woyzeck (1958) med Fred Düren (f. 1928), Gotthold Ephraim Lessings Minna von Barnhelm (1960) med Käthe Reichel (1926-2012) og Goethes Iphigenie auf Tauris (1963) med Inge Keller. Men han kunne også udfordre det snæversynede DDR-bureaukrati med et ellers middelmådigt sovjetisk revolutionsdrama, Sturm (1957), der, tilsat digte af Vladimir Majakovskij, musik af Hanns Eisler og med Ernst Busch i rollen som partisekretær, blev en medrivende appel til de kommunistiske idealer.

Det var Wolfgang Langhoff, der overtalte Brecht til i 1949 at iscenesætte Mutter Courage med Helene Weigel og skuespillere fra Deutsches Theater. 1949-54 sameksisterede Langhoffs stab og Brechts Berliner Ensemble ikke altid uden problemer på Deutsches Theater og dets anneksscene, Kammerspiele.

Kontroverser omkring samtidsstykket Die Sorgen um die Macht (1962) af Peter Hacks tvang Langhoff til at træde tilbage som teaterleder, mens hans chefdramaturg, dramatikeren Heinar Kipphardt, valgte at rejse til Vesttyskland. Langhoff, der efterhånden havde samlet det bedste skuespillerensemble i Berlin og netop engageret en instruktør som Benno Besson, fortsatte dog sin virksomhed som både instruktør og skuespiller på Deutsches Theater til sin død.

Begge Wolfgang Langhoffs sønner blev betydelige instruktører. Den ældste, Thomas Langhoff (1938-2012), fulgte direkte i faderens fodspor og blev leder af Deutsches Theater 1991-2001, men havde også iscenesat i bl.a. München, Wien og Hamburg. Den yngste, Matthias Langhoff (f. 1941), var 1992-93 med i ledelsen af Berliner Ensemble, men har senere også arbejdet i Frankrig, bl.a. på Comédie-Française i Paris, hvor han har iscenesat August Strindbergs Dødsdansen (1995) og Georg Büchners Leonce und Lena (2002).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig