Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

turnéteater

Oprindelige forfattere BL-M og Holm Seneste forfatter Redaktionen

turnéteater, (1. led af fr. tournée 'rundrejse', perf.part. af tourner 'dreje, vende, kredse', af lat. tornus 'drejeskive'), omrejsende teater. Den omrejsende aktivitet har fra første færd præget teatret som kunstart, fx commedia dell'arten, som turnerede på tværs af landegrænser. Teaterselskaberne havde delvis form af familiedynastier, der bragte de sceniske færdigheder videre fra generation til generation, en model, som siden kendes fra cirkus. Inden for barokteatret spillede de tysk-nederlandske vandretrupper en stor rolle, bl.a. turnerede de i Norden. Men også Molière turnerede i 13 år før sit gennembrud i Paris. I 1700-t. blev synet på de rejsende trupper stadig mere skeptisk; idéen om teater som betydningsfuld kunst- og kulturinstitution var knyttet til den stationære aktivitet. Men i fx Italien holdt strukturen med de turnerende selskaber sig dog som den dominerende til midten af 1900-t.

Turnéteater i Danmark

I Danmark som i Europa var der en stor turnévirksomhed af private selskaber langt op i 1900-t. Repertoireudbuddet var med få undtagelser præget af det umiddelbart salgbare. De idéer om et folketeater, som efter 1. Verdenskrig i Frankrig førte til dannelsen af Théâtre national populaire og i USA til Theatre Guild, opstod ud fra ønsket om at demokratisere adgangen til teaterkunsten. I Sverige samledes turnéteater i 1935 i institutionen Svenska Riksteatern og for Norges vedkommende i 1949 i Riksteatret. I Danmark forblev turnéer længe private initiativer, bortset fra Det Kgl. Teaters gæstespil i provinsen, som 1935 blev en lovpligtig del af virksomheden. Enkelte privatteaterdirektører, fx Gerda Christophersen, havde ambitioner, der rakte ud over det sædvanligvis populære repertoireudbud. Demokratiseringstanken førte i Danmark til stiftelsen 1946 af ARTE, som samarbejdede med Andelsteatret fra 1948 og med Dansk Folkescene, grdl. 1954 af FOF. Denne turnéaktivitet indgik 1963 i dannelsen af Det Danske Teater, som sammen med Den Jyske Opera var de faste medlemmer i Det Rejsende Landsteater 1977-91. Hovedparten af det rejsende voksenteater aftages af 75 lokale teaterforeninger (2000), godkendt af amterne som billetdistributører. Deres landsorganisation, Danmarks Teaterforeninger, rejste 1991 midler til et forsøg med en garantiordning, der kunne være et sikkerhedsnet under foreninger, som indlagde sværere tilgængelige forestillinger, herunder ny dans og musikdramatik, i en sæsons udbud. Fra 1997 er denne tilskyndelse til udvikling af foreningernes repertoire overgået til Teaterrådets garantifond.

Det fra 1960'erne opvoksende gruppe- og børneteater driver turnévirksomhed, bl.a. med støtte fra Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater. Den væsentligste del af børneteater og opsøgende teater finder sit publikum i kommunale institutioner, børnehaver, skoler, biblioteker o.l., hvor staten refunderer 50% af amters og kommuners udgifter til køb af forestillinger. Danske børneteatre, gruppeteatre (fx Odin Teatret) og mindre teatre turnerer desuden ofte i udlandet.

Annonce

På initiativ af Dansekontoret og Kulturhus Århus blev der i 2001 oprettet et særligt netværk til turnéer med ny dans. Aktiviteten blev påbegyndt i 2002.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bjørn Lense-Møller, Bent Holm: turnéteater i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. juli 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=175298