Huset er navnet på et kulturhus i København. "Projekt Hus" opstod samtidig med ungdomsoprøret i slutningen af 1960'erne, hvor Københavns Kommune gav nogle foreninger et aktivitetscenter i en tidligere lagerbygning mellem Rådhusstræde og Magstræde. Huset var populært blandt unge; i en periode havde op til 700 mennesker det som fast tilholdssted.

I 1971 lukkede myndighederne Huset, og nogle beboere flyttede til "Projekt Fabrik" på Christianshavn ikke langt fra det nuværende Christiania. 1972 åbnede Huset på ny under administration af Københavns Ungdoms Center frem til 1995, hvorefter det var lukket til 1997; siden 1997 er det gået op og ned med antallet af aktiviteter og besøgende. I 2004 blev det foreslået, at Huset sælges, men politikerne besluttede i stedet at give stedet en ny profil, primært som værested for amatører inden for musik og teater. I Husets levetid har det rummet kulturaktiviteter som fx Jazzscenen, Lyrikcafeen, spillestedet Vognporten, rockscenen Musikcaféen samt Husets Teater, og det indeholder i dag bl.a. ungdomsinformation, musikscener, restaurant, Plan-B Teatret og biograf.

Husets Teater

Husets Teater blev oprettet 1975 på øverste etage i bygningen med mange gæstespil, men med begrænset egenaktivitet indtil 1980'erne, hvor skelsættende opsætninger som Mammut Teatrets Baal (1986) og Affaldet, byen og døden (1987) fastslog dets betydning. Under Chr. Clausens (f. 1945) ledelse fra 1985 fulgte bl.a. en række klassikerforestillinger, og da Søren Iversen 1992 blev kunstnerisk leder, en række ambitiøse uropførelser af dansk dramatik.

I 1995 flyttede Husets Teater til Fiolteatrets tidligere bygning på Halmtorvet i København, mens lokalerne i Huset blev overtaget af Teater Styhr&Kjær frem til 2002 og derefter af Plan B-Teater, der fortsætter med ny dansk dramatik.

Husets Teater har også fortsat linjen med uropførelser, fortrinsvis af danske dramatikere som Erling Jepsen, Nikoline Werdelin og Astrid Saalbach, men også med udenlandske værker af bl.a. Werner Schwab (Præsidentinderne, 2001), Hugo Claus (Serenade, 2002) og Martin McDonagh (Pudemanden, 2005).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig