• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Liva Weel

Oprindelig forfatter EHvi Seneste forfatter Redaktionen

Liva Weel som den gæve heltinde i George Schneevoigts populære filmlystspil Odds 777 (1932), der var det første i en række med den populære scenekunstner. Som mange af 1930'ernes folkelige lystspil er filmen bygget op omkring mødet mellem overklassen, i dette tilfælde repræsenteret ved en godsejer, spillet af Emanuel Gregers, og en pige af folket.

Liva Weel som den gæve heltinde i George Schneevoigts populære filmlystspil Odds 777 (1932), der var det første i en række med den populære scenekunstner. Som mange af 1930'ernes folkelige lystspil er filmen bygget op omkring mødet mellem overklassen, i dette tilfælde repræsenteret ved en godsejer, spillet af Emanuel Gregers, og en pige af folket.

Liva Weel, 31.12.1897-22.5.1952, dansk skuespiller. Opr. Olivia Olsen, 1921-24 gift med skuespiller og teaterdirektør Arne Weel (1891-1975).

Liva Weel debuterede på Odder Sommerteater 1917 og fik allerede året efter sit gennembrud på Scala i København. Repertoiret bestod af operetter og revyer, hvor hendes store, friske stemme kom til sin ret. Især i revyen udviklede hun en fænomenal karakteriseringsevne kombineret med særegen komisk fantasifuldhed, og hun skabte en række originale figurer, fra gammeljomfru til slagfærdig madamme.

Det var på Scala, hun sang viser som Et lille Pust fra Pustervi'e, Eskimor og Han har min Sympati, alle i 1924. I 1929 indledte hun sit samarbejde med Poul Henningsen, hvis tekster hun gennem 1930'erne og 1940'erne foredrog med en sjælden indføling, ofte til melodier af Bernhard Christensen eller Kai Normann Andersen.

Annonce

Liva Weel formåede at forløse tekstens hensigt og sit eget talent med en intensitet, der gjorde hende identisk med det, hun sang. Den intellektuelle vise berigede hun med så mange nuancer, svingende fra det blide til det stærke, fra det kloge til det barokke og fra det sentimentale til det satiriske, at hun står som dansk revys ubestridte dronning i 1900-t.

Danmark. Den 31. maj 1940, knap to måneder efter tyskernes besættelse af Danmark, var der premiere på Kjeld Abells revykomedie  Dyveke med sangtekster af Poul Henningsen og med Liva Weel i titelrollen som Christian 2.s elskerinde. Særlig berømt blev visen  Man binder os paa Mund og Haand for sine hentydninger til besættelsesmagten.  Dyveke blev opført i alt ca. 400 gange.

Danmark. Den 31. maj 1940, knap to måneder efter tyskernes besættelse af Danmark, var der premiere på Kjeld Abells revykomedie Dyveke med sangtekster af Poul Henningsen og med Liva Weel i titelrollen som Christian 2.s elskerinde. Særlig berømt blev visen Man binder os paa Mund og Haand for sine hentydninger til besættelsesmagten. Dyveke blev opført i alt ca. 400 gange.

Blandt hendes bedste PH-viser er Ta' og kys det hele fra mig (1932), Naa (1937) samt Man binder os paa Mund og Haand (1940), den sidste fra Kjeld Abells revykomedie Dyveke, opført på Riddersalen. Også i film med indlagte sange hentede hun sig en række solide succeser med bl.a. Odds 777 (med slageren Glemmer du, 1932) og De blaa Drenge (1933).

Liva Weels biografi dannede i 1992 grundlag for DRs tv-serie Kald mig Liva med manuskript af Sven Holm og Ulla Henningsen i titelrollen.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Erik Hvidt: Liva Weel i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=182139