Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.
Den Store Danske bliver fra efteråret 2020 opdateret af Foreningen lex.dk.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Bodil Kjer

Oprindelige forfattere HLyd og JeKis Seneste forfatter keuner

Bodil Kjer, Bodil Valborg Karen Ellen Kjer, 2.9.1917-1.3.2003, dansk skuespiller. Bodil Kjer debuterede 1937 på Det Kongelige Teater, som hun bortset fra 1955-60 var knyttet til hele sit skuespillerliv.

Fra backfischroller som Antonie i Sparekassen (1940) brød hun hurtigt igennem som den moderne unge kvinde i En Kvinde er overflødig (1942), en position hun befæstede og udvidede i Eurydike og Paa et hængende Haar (begge 1946), typiske for den tragiske-komiske dobbeltlinje, der går gennem hele hendes karriere.

Bodil Kjer vandt i 1940'erne og begyndelsen af 1950'erne en væsentlig del af sin popularitet på film, bl.a. i Elly Petersen (1944), Soldaten og Jenny (1947) og som musen i Mød mig på Cassiopeia (1951). Langt det meste af hendes kunstneriske udvikling fandt dog sted på teatret, i begyndelsen i en vis konkurrence med den næsten jævnaldrende Ingeborg Brams, ofte inden for det klassiske komediefag som fx Pernille i Den stundesløse (1948) og Rosalinde i Som man behager (1951), men i endnu højere grad som moderne tragedienne i tidens eget repertoire: Cocktail Party (1950) og Den blå pekingeser (1954).

Annonce

De fem sæsoner på Det Ny Teater 1955-60 betød et nyt højdepunkt i Bodil Kjers karriere, i lystspillene Misantropen, Vejen til Rom og Toreadorvalsen med Mogens Wieth som partner og i de moderne dramaer Kat på et varmt bliktag og Messe for en skøge, hvor hun viste hele sit talents styrke og sjælelige dybde.

Ved sin tilbagevenden til Det Kongelige Teater stod hun som periodens ubestridte primadonna med et større vingefang end nogen af sine samtidige. Som klassisk tragedienne viste hun sit format, bl.a. som Lady Macbeth (1961), Medea (1965) og hendes 40 års jubilæumsrolle i Eugene O'NeillsByg dig kun slot på slot (1977), men følte sig trods alt mere hjemme i det moderne repertoire, fx Maggie i Teenagerlove (1962) og titelrollen i Edward AlbeesLille Alice (1966), samt i komiske roller som italiensk spaghettimama i Lørdag, søndag, mandag (1972), Marthe i Faust (1984) og madam Rust i Sparekassen (1986).

Bodil Kjer optrådte også flere gange på tv, fx i titelrollen i Leif Panduros Bella (1970) og som den gamle madam Jacobsen i Bryggeren (1996-97). Senere film efter en lang pause tæller bl.a. Den forsvundne fuldmægtig (1971), Strømer (1976) og Babettes gæstebud (1987).

Bodil Kjer genoptog med stort held sit partnerskab med Ebbe Rode, hvilket kulminerede i Kærestebreve, som de spillede fra 1989-97 og hvori hun i 1997 fejrede sit 60 års skuespillerjubilæum. Hun spillede desuden flere soloroller, fx som Sarah Bernhardt i Memoir (1984). Hendes erindringer, Et offentligt fruentimmer, udkom i 1997; samme år som fotobogen Billeder af Bodil Kjer.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Henrik Lyding, Jens Kistrup: Bodil Kjer i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. februar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=106761