Techno, samlende betegnelse for elektronisk danse- og lyttemusik, skabt på synthesizere, trommemaskiner, samplere, sequencere og computere. Technomusikken har rødder i den eksperimenterende elektronmusik i Darmstadtskolen, og den tyske gruppe Kraftwerk eksperimenterede i 1970'erne med at komponere musik på baggrund af små sequencergentagne motiver. Også inspireret af bl.a. synthpop og disco begyndte discjockeyer (DJs) og producere som Juan Atkins (f. 1962), Derrick May (f. 1963) og Kevin Saunderson (f. 1964) i midten af 1980'erne i Detroit at opbygge musik med en kølig, futuristisk lydarkitektur og repeterede beats. Via housemusikken (se house) og klubkulturen bredte techno sig fra Detroit til England og siden til resten af Europa enten som dansabel popmusik som hos belgiske Technotronic, brutal undergrundslyd som i den belgiske og hollandske hardcore eller som den tyske firskårne version.
Technoen blev sammen med housemusikken en brugsmusik for diskoteker og sigtede med sine syntetisk gentagne grooves og klubkoncepter med specialdesignede lyd- og lyseffekter mod at frembringe en trancelignende tilstand, rus og ekstase (se også rave).
I løbet af 1990'erne bevægede technoen sig fra at være undergrundsmusik til mainstream med fx grupperne Underworld og The Prodigy, der på hver deres vis brød med technoens ellers ansigtsløse image, og techno fik betydning for udviklingen af pop og rock. Samtidig med den stigende gennemslagskraft opstod en underskov af nye genrer, fx goa og trance (psykedelisk og repetitionspræget), jungle (drum & bass, bygger på reggae), ambient (rumligt og klangbaseret) og den hårde gabba. Dele af miljøet har bevaret genrens oprindelige "hemmelige" præg ved ikke at stræbe efter de store salgstal og stjerneberømmelsen, og man har formået at etablere egne velfungerende netværk via Internettet, specialbutikker, klubber og magasiner. Techno er både store raves og mainstream på diskoteker, men samtidig dyb undergrund og et musikalsk eksperimentarium, der i takt med computerens udvikling og skiftet fra syntetiske maskingrooves til samples af "håndspillede" musikstykker har udviklet sig fra det robotagtige til det mere organiske. Omkring 2000 synes electronica at afløse techno som samlebetegnelse for elektronisk produceret musik.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.