Gospel er oprindeligt en religiøs sang knyttet til de protestantiske bevægelser i USA i slutningen af 1800-t.; forbindes i dag næsten udelukkende med afroamerikansk kultur. Karakteristisk for gospel er dens strofiske opbygning, enkle harmonisering samt vekselsangen mellem præst og menighed. Teksterne er forkyndende og fortæller om frelse og udfrielse. Den afroamerikanske gospelsang byggede på den angloamerikanske tradition, men den langt livligere udførelse var knyttet til og præget af de mange frikirkelige retninger (bl.a. Holiness og Sanctified Churches), som blandt andet dyrkede tungetale. Disse bevægelser appellerede især omkring 1920'erne med deres spektakulære gudstjenester til de fattige afroamerikanere. Musikken fik en central rolle i gudstjenesten, og man tillod brug af instrumenter.

Faktaboks

Etymologi

Engelsk, af oldeng. gōd-spell 'godt budskab', gengivelse af latin evangelium.

Thomas A. Dorsey (1899-1993) blev omkring 1930 den mest produktive ophavsmand til gospelsange (han skrev ca. 1000, heriblandt Take My Hand, Precious Lord og Peace in the Valley), ligesom han grundlagde den første kvindelige gospelgruppe og stod for en række andre koraktiviteter. Hans sange blev fremført af de mange gospelkor, -kvartetter og -solister, som turnerede i USA efter 2. Verdenskrig, bl.a. The Ward Singers, The Golden Gate Quartet, Mahalia Jackson og Sister Rosetta Tharpe (1915-73). Gospelsangens kendetegn blev den rigt ornamenterede sang, som fik stor betydning for udviklingen af soulmusikken, der er en verdslig udgave af gospel. Sangere som Sam Cooke, Aretha Franklin, Ray Charles og Whitney Houston er stærkt præget af gospeltraditionen. I 1990'erne blev der dannet mange nye gospelkor efter afroamerikansk forbillede, bl.a. i Skandinavien.

Parallelt med den sorte har der hele tiden eksisteret hvid gospel som en uundværlig del af country & western-musikken. Repertoiret rækker fra enfoldigt-opbyggelige sange som Keep on the Sunny Side til indtrængende hymner som O Come, Angel Band, der begge kan betegnes som klassikere inden for genren. Hvide sangere som Elvis Presley og Johnny Cash har dog også i vidt omfang integreret sorte gospelsange af bl.a. Dorsey i deres repertoire. Den i alle lejre uhyre udbredte Amazing Grace er oprindeligt hvid med en tekst, der blev skrevet i England i 1779, mens melodien kom til i USA i 1835.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig