Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Danmark - rockmusik

Oprindelige forfattere CB og CRLa Seneste forfatter Redaktionen

Tim Christensen. Foto fra 2012.

Tim Christensen. Foto fra 2012.

Efterkrigstidens danske ungdomsmusik blev i 1950'erne præget af den amerikanisering af underholdningsindustrien, der fandt sted overalt i det vestlige Europa. Rock'n'roll-kulturens dans, film og plader blev eksporteret, og i Danmark var det jazz- og danseorkestre, der i første omgang præsenterede den nye stil, bl.a. Ib Glindemann og Peter Plejls orkestre og solisterne Ib "Rock" Jensen og Otto Brandenburg. I slutningen af 1950'erne blev der dannet bands, der med forbillede i den engelske gruppe The Shadows spillede pigtrådsmusik. Blandt de mest kendte grupper var The Cliffters og The Rocking Ghosts. 1960'ernes engelske rhythm & blues-stil inspirerede The Beefeaters og The Defenders, hvorimod The Hitmakers og Sir Henry and his Butlers var mere præget af beatmusikken.

I 1967 udsendte gruppen Steppeulvene lp'en Hip, der betød et gennembrud for en egentlig dansk beatmusik. Teksterne, forfattet på dansk, var fabulerende og personlige, og musikken var tydeligt påvirket af folkrock (bl.a. Bob Dylan) og westcoastrock. Påvirkningen fra den amerikanske musikscene inspirerede også bl.a. Savage Rose, Alrune Rod og Young Flowers. Musikken blev i det hele taget søgende og eksperimenterende i slutningen af 1960'erne, og mange jazzmusikere begyndte at spille beatmusik, fx i grupperne Maxwells, Burnin' Red Ivanhoe og Blue Sun. 1960'ernes beatmusik blev afløst af 1970'ernes rockmusik. Teksterne blev debatterende og samfundskritiske, og der opstod en politisk rockscene omkring bl.a. Røde Mor og Jomfru Ane Band. En af dansk rockmusiks største publikumssucceser, Gasolin' (1969-78) (med sangeren og komponisten Kim Larsen), skabte en helt speciel dansk rockmusik med mundrette tekster og sangbare melodier. Andre kendte navne, der profilerede dansk rock, var Shu-bi-dua, C.V. Jørgensen og de aarhusianske grupper Gnags samt Shit & Chanel, der beviste, at rockmusik ikke kun var et københavnsk fænomen.

1980'ernes danske rockscene blev præget af velklingende og flot produceret pop- og rockmusik, skabt af fx Sneakers (med Sanne Salomonsen) samt solisterne Lis Sørensen, Anne Linnet og Sebastian, men også punk- og new wave-inspirerede grupper som fx Kliché, Sods/Sort Sol og Miss B. Haven prægede periodens musikscene. Gruppen TV-2 fik succes med deres kommentarer til 1980'ernes livsstil.

Annonce

1990'ernes professionelle rockmusik er direkte inspireret af amerikansk rock- og popmusik, og sangene har da også ofte engelske tekster som fx hos Thomas Helmig, D:A:D og Michael Learns to Rock. Se også rockmusik.

Lars H.U.G. modtog i 1993 som den første rockmusiker Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, og han har siden fortsat sit engelsksprogede livtag med fornyelse af evergreen- og slagergenren. Rap og hiphop fik for alvor et dansk udtryk i 1990'erne med grupper som bl.a. Østkyst Hustlers, Humleridderne og Den Gale Pose. Clemens (f. 1979), Malk de Koijn og Outlandish videreudviklede den danske hiphop, som havde fået sit gennembrud i 1980'erne med MC Einar og Rockers by Choice. Den grønne bølge — de grunge-inspirerede 1990'er-bands Dizzy Mizz Lizzy, Kashmir, Inside the Whale og Psyched Up Janis — undergik omkring 2000 et generationsskifte med en melodisk, engelsksproget guitarrock spillet af navne som Tim Christensen, Jupiter Day og Saybia. Også kvindelige singer-songwritere som Marie Frank og Tina Dickow samt dansksprogede Karen Busck (f. 1975) fornyer rockscenen. Blandt eksperimenterende, dansksprogede kunstnere er den techno- og balladeinspirerede gruppe Sorten Muld og den folk-rock-inspirerede gruppe Under Byen samt den underfundige Tobias Trier. Dansk pop fik i 1990'erne eksportsucces med Aqua, Cartoons og Michael Learns to Rock. I 2001 hittede Safri Duo inden for dance- og trancemusik.

Efter årtusindskiftet har dansk populærmusik udfoldet sig i mangfoldige retninger. Dansksproget popmusik, undertiden med påvirkning fra R&B og hiphop, opnåede stor succes. Nogle af de førende navne har været Nik & Jay, Rasmus Seebach, Medina og Burhan G (egl. Burhan Genç Koç, f. 1983). Dancehall-genren fik et dansk gennembrud med Natasjas posthume succes fra 2007. Mange kunstnere sang på engelsk, ofte med en original tilgang som har vakt opsigt internationalt, fx Efterklang, Agnes Obel, Fallulah, Oh Land, Alphabeat, Lukas Graham og .

Rockscenen har ligeledes haft international bevågenhed, fx Volbeat, The Raveonettes, Mew og Dúné. I 2014 vakte den psykedeliske rockgruppe Spids Nøgenhat stor opsigt med dansksproget rock; gruppen blev bannerførere for en undergrundsrockscene, som trivedes på trods af en begrænset bevågenhed fra medierne.

Dansk hiphop blev videreført ind i 2000-t. af bl.a. L.O.C., Niarn og Raske Penge (egl. Rasmus Poulsen, f. 1977).

Læs mere om musik i Danmark.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Carsten Berthelsen, Charlotte Rørdam Larsen: Danmark - rockmusik i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. januar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=61162