Faktaboks

Kathleen Ferrier
Født
1912
Død
1953

Kathleen Ferrier var en britisk kontraaltsanger. Kathleen Ferrier blev opdaget, da hun sang for de britiske soldater under 2. Verdenskrig. Hun operadebuterede i Benjamin Brittens The Rape of LucretiaGlyndebourne i 1946 og sang året efter Orfeus i Christoph Willibald Glucks opera Orfeo ed Euridice (Orfeus og Eurydike), som hun, uhelbredeligt syg, også sang på Covent Garden i London otte måneder før sin død.

Det var imidlertid ikke på operascenen hun primært gjorde sig gældende. Med sin varme, udtryksfulde stemme blev hun til gengæld en af sin tids vigtigste koncert- og liedsangere, ligesom hun medvirkede som solist eller del af solistensemblet på et stort antal højt profilerede studieoptagelser.

Musikhistorisk spændte hendes repertoire vidt, fra barokken til det tyvende århundrede. Hun var en af sin tids vigtigste kontraalter i barokke værker som Bachs h-mol messe og Händels Messias, og havde et særligt kunstnerisk tyngdepunkt i store romantiske værker af komponister som Brahms, Mahler og Elgar.

Kommentarer (2)

skrev Hans Bendix Pedersen

Der er udgivet et engelsk frimærke hvor Kathleen Ferrier er beskrevet som:
“Kathleen Ferrier 1912-1953.
Contralto performer of opera and song.”
Så er hun ikke lige så meget kontraalt som alt. Jeg mener at vide, at frimærket kom i anledningen af hendes 100 års fødsel i 2012. Frimærket indgik i en serie med “Britons of Distinction” med bl.a. Allan Turing, og Odette Hallowes der som bekendt var fransk født britisk hemmelig agent (SOE) og højt dekoreret.
Med venlig hilsen
HBendixP

svarede Jens Hesselager

Kære Hans Bendix Pedersen,
Tak for kommentaren. Du har ret, på engelsk vil man altid kalde en stemmetype som Kathleen Ferriers for en 'contralto'. Det hænger dog også sammen med at terminologien for opera-stemmetyper på engelsk (og også på fransk og italiensk) trækker på lidt andre traditioner end på dansk. I operasammenhæng opererer man på engelsk med 'contralto', 'mezzosoprano' og 'soprano' som de tre grundstemmetyper, men ikke 'alto'. (Eller, når begrebet 'alto' endelig bruges i operasammenhæng, så betegner det typisk en drengestemme.) Lidt anderledes er det i kor-sammenhæng, hvor der i almindelig firestemmig sats skelnes mellem 'soprano', 'alto', 'tenor' og 'bass', og hvor 'alto' altså fungerer som standardbetegnelse, ligesom 'alt' på dansk. På dansk har begrebet 'kontraalt' ikke helt erstattet brugen af 'alt' i opera- eller Lied-sammenhænge som den danske pendant til 'contralto'. Derfor er det ikke forkert at kalde Ferrier for altsanger. Men kontraalt er også en mulighed på dansk, og jeg er enig i at det vil være et bedre alternativ her.
Tak igen og mange hilsner,
Jens Hesselager

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig