Igor Stravinskij var en russisk komponist. Hans køligt artistiske værker fik med deres nye måde at gestalte form, rytme og musikalsk tid på en overvældende indflydelse på musikken i 1900-tallet.
Igor Stravinskijs far var bassanger i Sankt Petersborg, og sønnen blev herigennem tidligt fortrolig med opera- og koncertlitteraturen. Han var elev af Nikolaj Rimskij-Korsakov 1902-1908. Sit internationale gennembrud fik han med balletterne L'Oiseau de feu (Ildfuglen), Petrusjka og Le Sacre du printemps, skrevet til Serge Diaghilevs balletkompagni Ballets Russes i Paris. Den sidste, hvis uropførelse blev en uhørt skandale (primært grundet koreografien), blev en af klassikerne i 1900-tallets musik, men er med sit gigantorkester og sin orgiastiske fremstilling af en hedensk menneskeofring enestående i Stravinskijs produktion.
Under 1. Verdenskrig levede Igor Stravinskij i Schweiz og Frankrig, og efter Den Russiske Revolution blev hans eksil permanent; han genså først Rusland ved et besøg i 1962.
Krigen gav anledning til en reduktion af hans instrumentarium, og værker som sangballetterne Renard og Les Noces har et kammermusikalsk akkompagnement. De benytter træk fra russisk folklore ligesom antioperaen L'Histoire du soldat (Historien om en soldat), der også inddrager populærmusik som tango og ragtime.
I mellemkrigstiden levede Igor Stravinskij af at komponere på bestilling og turnere i USA og Europa med egne værker som pianist og som dirigent. Med balletten Pulcinella begyndte en neoklassisk fase, hvori han efter 1910'ernes surrealistiske værker søgte objektivitet i former og stiltræk fra ældre kunstmusik (se neoklassik). Værkerne fra denne periode er ikke pasticher; de fremstiller manerer fra de valgte stilarter på en måde, der minder om Pablo Picassos kubistiske malerier.
Igor Stravinskij fandt modeller hos bl.a. Johann Sebastian Bach (koncerten Dumbarton Oaks), Peter Tjajkovskij (balletten Le Baiser de la fée (Feens kys)), Wolfgang Amadeus Mozart (operaen The Rake's Progress (Lastens vej)) og i den wienerklassiske sonateform (Symfoni i C).
I 1939 flyttede han til USA, hvor han blev statsborger 1945. Han indspillede næsten hele sin produktion på plade, efter 1948 med hjælp fra dirigenten Robert Craft (1923-2015), med hvem han udgav en række bøger med samtaler mellem de to. Crafts interesse for Arnold Schönbergs og Anton von Weberns musik var medvirkende til, at Stravinskij udviklede sin egen variant af serialismen.
Blandt hans sene værker findes både tolvtonekompositioner (fx balletten Agon) og satser inspireret af Darmstadtskolens punktstil (Movements for klaver og orkester). I bl.a. Canticum Sacrum optræder seriel teknik sammen med træk fra renæssancemusik af bl.a. Carlo Gesualdo og Claudio Monteverdi.
Igor Stravinskijs brug af serialismen er på nogle punkter lige så distanceret som hans brug af musik af Bach, men hans sene værker, hvoraf mange er religiøse ritualer som Requiem canticles eller gravskrifter over døde bekendte, fx In memoriam Dylan Thomas, har et mere direkte udtryk end mange tidligere. Dette afspejles muligvis i hans skift i personlighed fra mellemkrigstidens kølige verdensmand til alderdommens smilende, altfavnende skikkelse.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.