Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Nikolaj Rimskij-Korsakov

Oprindelig forfatter GBu Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/24402/=ud_a_113928.mp3?revision=2

Nikolaj Rimskij-Korsakov fik som lærer indflydelse på den efterfølgende generation af komponister, bl.a. Anatol Ljadov (1855-1914), der skrev eventyrinspirerede orkesterværker, og Sergej Ljapunov (1859-1924). Fotografi fra ca. 1900.

Nikolaj Rimskij-Korsakov fik som lærer indflydelse på den efterfølgende generation af komponister, bl.a. Anatol Ljadov (1855-1914), der skrev eventyrinspirerede orkesterværker, og Sergej Ljapunov (1859-1924). Fotografi fra ca. 1900.

Nikolaj Rimskij-Korsakov, 1844-1908, russisk komponist. Trods tidligt udtalte musikalske evner blev Nikolaj Rimskij-Korsakov uddannet som søofficer, men opgav denne levevej.

1861 mødte han M.A. Balakirev, hvis nationale komponistgruppe De Fem han tilsluttede sig. 1871 blev han lærer i komposition på konservatoriet, og 1875-81 var han direktør for Balakirevs "frie" musikskole.

Rimskij-Korsakov indsamlede russiske folkesange, skrev operaerne Pigen fra Pskov (1872), Majnatten (1880) og Snefnugget (1882), fuldførte operaer af Modest Musorgskij og Aleksandr Borodin og arbejdede på en instrumentationslære (udgivet 1913).

Efter orkesterværkerne Capriccio espagnol (1887), Sheherazade (efter Tusind og én nat, 1888) og ouverturen Den Store Russiske Påske (1888) fulgte den Wagnerinspirerede opera Mlada (1892).

En depressiv frygt for udtømt skaberkraft blev overvundet, og han komponerede bl.a. operaerne Sadko (1898), pastichen Mozart og Salieri (1898), Zar Saltan (1900), Legenden om den usynlige by Kitesj (1907) og Guldhanen (1909).

Annonce

Musikalsk var han påvirket af Hector Berlioz, Franz Liszt, Richard Wagner og blandt russerne især af Mikhail Glinka. Hans eventyroperaer over gammelrussiske sagn er centrale i hans kunst, men mangler dramatisk kraft og persontegning.

Nikolaj Rimskij-Korsakov så operaen som en musikalsk kunstart, og hans værker rummer en sensuel og illustrativ musik i raffineret og farverig instrumental iklædning.

Det menneskelige symboliseres ofte af diatonisk musik med folkeviser, det overnaturlige af en moderne, kromatisk stil, bl.a. over heltoneskalaer, som påvirkede de franske impressionister og hans berømteste elev, Igor Stravinskij.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Gorm Busk: Nikolaj Rimskij-Korsakov i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=151648