Faktaboks

Modest Musorgskij

Modest Petrovitj Musorgskij

Født
9. marts 1839, Karevo
Død
16. marts 1881, Sankt Petersborg, Rusland
Modest Musorgskij
Komponisten Modest Musorgskij malet af Ilja Repin på sygehuset, få uger før Musorgskijs død i 1881.
Af /Tretjakovskaja galereja.
Åge Haugland
Åge Haugland i operaen Boris Gudonov af Modest Musorgskij, Haugland instrueres af Harry Kapfer. Foto: 1988.
Åge Haugland
Af /Nf-Nf/Ritzau Scanpix.

Modest Musorgskij var en russisk komponist. Modest Musorgskij var den mest særegne af sit lands komponister i 1800-tallet, og hans musik skabte fornyelse og foregreb meget i 1900-tallets modernisme.

Musorgskij blev født i en landadelsfamilie og var tidligt fortrolig med den russiske folkesang. Da han i 1849 flyttede til Sankt Petersborg og kom i gardens kadetakademi, lærte han den gammelrussiske kirkesang at kende, men ellers intet om harmonik og komposition. Han kom ind i kredsen omkring Milij Balakirev, lederen af komponistgruppen De Fem, som dyrkede det nationale i musikken.

Ophævelsen af livegenskabet i 1861 tvang Musorgskij til at ernære sig som statsembedsmand. Fra denne tid stammer hans første kompositioner, bl.a. det symfoniske digt En nat på Bloksbjerg (1867), en del ufuldendte operaprojekter og nogle sange.

Til Nikolaj Gogols komedie Brylluppet (1868) eksperimenterede han med en talesangsstil, som fik betydning for den store historiske opera Boris Godunov (1868-1869) efter Aleksandr Pusjkins skuespil. Dette er Musorgskijs hovedværk, og det fik siden status af russisk nationalopera. Da den blev afvist, skrev han en ny version 1871-1872, men den blev først antaget i 1873 efter endnu en revision. En behersket modtagelse og en skarp kritik fra komponistkolleger sårede den nærtagende komponist og forværrede hans medfødte nervøsitet og stigende alkoholisme.

To nye operaer, den historiske Khovansjtjina (1872-1880) og den komiske Markedet i Sorotjinsk (1874-1880) forblev ufuldendte, men færdiggjordes af Nikolaj Rimskij-Korsakov og andre (uropført henholdsvis 1886 og 1913). Fra 1874 stammer Musorgskijs kendteste instrumentalværk, klaversuiten Udstillingsbilleder (instrumenteret af bl.a. Maurice Ravel), og han fortsatte med at skrive sange (i alt 66), bl.a. cyklerne Barnekammeret (1868-1872) og Dødens sange og danse (1875-1877).

Hverken Rimskij-Korsakov, der gjorde behjertede forsøg på at korrigere originalmanuskripternes "fejl" og "klodsetheder", eller samtiden forstod, at Musorgskijs musik havde rod i den gammelrussiske tradition med dens kirketonale opfattelse af melodi og harmoni.

Modest Musorgskijs betydning lå inden for vokalmusikken, hvor han i sine sange og operaer søgte kunstnerisk sandhed i en sammensmeltning af lyrisk melodi og naturalistisk deklamation som "en måde at kommunikere mellem mennesker". I sin musikalske tolkning af ord, tale og psykologiske tilstande var han et geni.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig