Curwens håndtegn til solfège
John Curwen opfandt disse håndtegn som et pædagogisk hjælpemiddel til at indøve solfège. Fra bogen "Standard Course of Lessons on the Tonic Sol-fa Method of Teaching to Sing", London 1884, s. viii.

Solfège er en metode til bladsang, hørelære og sangtræning, hvor tonenavne eller skalatrin benævnes med stavelserne do (eller ut ), re, mi, fa, sol, la, si (eller ti ). Begrebet solfège bruges ofte synonymt med begrebet solmisation, men solmisation er en bredere term, som også indbefatter ikke-vestlige kulturers benævnelser af toner med andre stavelser.

Faktaboks

Etymologi

Ordet solfège er fransk og stammer fra italiensk solfeggio, der betyder "syngeøvelse". Ordet er en sammensætning af tonenavnene sol og fa.

To typer solfège

Solfège bruges på to måder: I den ene betegner stavelserne do, re, mi, fa, sol, la, si altid tonerne c, d, e, f, g, a, h. I den anden betegner stavelserne ikke specifikke tonenavne, men derimod trin i en skala. Her henviser do til første trin, som kan være hvilken som helst tone, afhængigt af tonearten. Dette kaldes også relativ solmisation eller grundtonesolmisation.

Hævelse eller sænkning af toner

Når toner hæves eller sænkes en halv tone angiver solfège det ved at ændre vokalen (-i for hævede toner, -e eller -a for sænkede), jf. nedenstående skema.

Skalatrin Benævnelse Tone (i forhold til c)
1 do c
#1 di cis
b2 ra des
2 re d
b3 me (eller ma) es
3 mi e
4 fa f
#4 fi fis
b5 se ges
5 sol g
#5 si gis
b6 le (eller lo) as
6 la a
#6 li ais
b7 te (eller ta) b
7 ti h

Moltonearter

I relativ solmisation kan man navngive trinnene i en molskala på to måder.

I såkaldt do-mol navngives molskalaens første trin do. I det tilfælde vil en ren molskala hedde do, re, me, fa, sol, le, te, da tredje (me), sjette (le) og syvende (te) trin er sænket i forhold til en durskala.

Den anden mulighed kaldes la-mol. Her angives molskalaens første trin ikke med do, men med la. Den rene molskala vil i dette tilfælde benævnes la, si, do, re, mi, fa, sol. Dette betyder, at man undgår at bruge tonenavnene me, le og te, hvor den ændrede vokal kunne give et fejlagtigt indtryk af, at man synger toner uden for molskalaen. Derudover bevares de diatoniske stavelser fra paralleltonearten; i C-dur/a-mol vil tonen a altså altid hedde la.

Historisk oprindelse

Den latinske hymne i moderne notation. Bemærk hvordan hver frase begynder med en ny tone i skalaen, og at de synges på stavelserne "ut", "re", "mi" osv.
.

Den mest udbredte form for solmisation i vesten, solfège, trækker rødder helt tilbage til det 1000-tallet. Den italienske musikteoretiker Guido af Arezzo (ca. 991-1033) fandt på at benævne skalaens første seks toner (kaldet heksakorden) ut, re, mi, fa, sol, la. Guido af Arezzo tog stavelserne fra den latinske sankthanshymne Ut queant laxis. I det 1700-tallet blev det syvende skalatrin tilføjet. Det fik navnet si, opkaldt efter forbogstaverne i ”Sancte Iohannes”.

Fra ut til do

Den italienske musikteoretiker Giovanni Battista Doni (1595-1647) udskiftede siden ut med det mere sangbare do. Selv forklarede Doni at do skulle henvise til dominus, Herre, men sammenfaldet med hans eget efternavn er ofte blevet kommenteret.

Fra si til ti

I 1800-tallet og 1900-tallet blev solfège en populær metode til at undervise i hørelære og bladsang, hvilket medførte yderligere ændringer i systemet. Musikpædagogen Sarah Anna Glover (1785-1867) udskiftede syvende trin si med te (senere ti) således at hver tone nu havde egne forbogstaver: do, re, mi, fa, sol, la, ti. Dette blev videreført og populariseret af John Curwen (1816-1880). Curwen tilføjede i øvrigt en række håndtegn, der angiver skalatrinene. Ungarske Zoltán Kodály (1882-1967) videreudviklede og populariserede metoden yderligere.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig