Solmisation betegner den generelle praksis at angive tonenavne eller skalatrin i musik ved hjælp af stavelser. Den mest udbredte form for solmisation i vesten er solfège, hvor tonerne c, d, e, f, g, a, h navngives do (eller ut), re, mi, fa, sol, la, si (eller ti). Derfor bruges ordene solmisation og solfége ofte synonymt. I andre musikkulturer findes der dog andre typer solmisation, som benytter andre stavelser.

Faktaboks

Etymologi

Ordet solmisation stammer fra fransk, solmiser, og er dannet af tonenavnene sol og mi.

To typer solmisation

Der findes to typer solmisation, som er udbredt i vesten.

I den ene type fungerer stavelserne do, re, mi, fa, sol, la, si som tonenavne og betegner tonerne c, d, e, f, g, a, h. På en række romanske sprog som italiensk og fransk benyttes ikke bogstaver til at henvise til toner, men derimod disse stavelser. I denne betydning er solmisation synonymt med solfége.

Den anden type kaldes relativ solmisation, grundtonesolmisation; på engelsk fixed do eller tonic sol-fa. Her betegner stavelserne do, re, mi, fa, sol, la, si ikke bestemte tonenavne, men blot de syv trin i en skala. Do kan således henvise til enhver tone, der er grundtone i en toneart.

Ikke-vestlig solmisation

Der findes mange alternativer til solfège fra tidligere eller ikke-vestlige musikkulturer.

I byzantinsk musikteori brugte man fx stavelser fra det græske alfabet, og i javanesisk musikteori bruger man stavelser fra de javanesiske ord for tallene 1-7. Der findes yderligere systemer i blandt andet indisk, japansk, kinesisk og arabisk musikteori.

Oprindelse og historisk udvikling

Læs om den mest udbredte form for solmisation i vesten i artiklerne om solfège og om stavelserne do, re, mi, fa, sol, la, si.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig