Julemusik er i bred forstand enhver form for musik, der er skrevet til, spilles, synges eller lyttes til i forbindelse med julen. Megen julemusik er sange: julesalmer, christmas carols, jazz, rock eller popsange. Men julemusik er også ofte større musikalske værker, for eksempel orkester- eller korværker, musicals, operaer eller balletter.

Musik kan karakteriseres som julemusik, hvis teksten handler om Jesu fødsel, eller hvis musikken på anden vis eksplicit er associeret med julen. Men også musik, der ikke i sig selv har noget med julen at gøre, kan sommetider være eller blive til julemusik i kraft af den kontekst, den indgår i og det tidspunkt, den spilles på: som musik, der opføres ved julekoncerter eller på julemarkeder, som inkluderes på soundtracket til en julefilm, eller som afspilles som baggrundsmusik i butikker i december måned.

Julemusik og julestemning

Julemusik er ikke blot én genre. Og selvom der kan være stiltræk, som går igen i mange former for julemusik, er julemusik heller ikke generelt karakteriseret ved én bestemt musikalsk stil. På tværs af genrer og stilarter er det imidlertid karakteristisk, at julemusik ofte har den funktion at skabe eller understøtte en særlig stemning, hvad enten det er i religiøse og kirkelige sammenhænge eller i verdslige.

Musikkens stemningsskabende funktion hænger i sagens natur sammen med, hvordan den lyder og med musikkens stilistiske eller klangmæssige karakteristika. Men det hører også med til den måde julemusik forbindes med julestemning på, at julemusik som fænomen er knyttet til en særlig musikalsk genhørs-kultur, der hvert år dyrker gentagelsen af et stort repertoire af juleklassikere og julehits.

I kraft af det årlige genhør forbindes julemusik og julestemning med genkendelse og tilbagekomst og ofte med elementer af musikalsk nostalgi. Alligevel er julemusik ikke nødvendigvis velkendt, gammel, nostalgisk eller traditionalistisk; den kan også være ny. Julemusik er desuden en kommerciel kategori, og der udgives hvert år store mængder ny julemusik.

Julemusikkens historie

Puer natus est nobis

Starten på melodien til den katolske julemesses introitus led, ”Puer natus est nobis” (”Et barn er født os”), ses her fra et rigt illustreret graduale fra Firenze, cirka 1392-1399.

Af /Purchased by Pierpont Morgan, 1909.
Licens: Public domain

De historiske traditioner for at forbinde julen med en særlig musik går tilbage til middelalderens fejring af Jesu fødsel i katolske kirker og klostre, hvor bestemte melodier hørte specifikt til juletidens messer.

Men julen er også blevet forbundet med musik gennem folkelige traditioner uden for kirken, herunder traditioner for at gå fra dør til dør under afsyngelse af julesange eller juleviser. På fransk blev sådanne juleviser betegnet noëls eller caroles (egentlig betegnelsen på en ringdans), og tilsvarende på engelsk carols.

Reformationens julesalmer

Siden reformationen i 1500-tallet har salmen eller koralen – den enkle, strofiske sang, egnet til fællessang – været en central genre i protestantiske juletraditioner, både i forbindelse med menighedssang i kirken og anden fællessang uden for kirken. Protestantiske julesalmer har også fungeret som vigtige elementer i større og mere kunstfærdige kirkemusikalske genrer: bl.a. i orgelværker (orgelkoraler, variationsværker), kantater og oratorier (eksempelvis Johann Sebastian Bachs Juleoratorium fra 1734).

Nogle af reformationstidens protestantiske julesalmer trak på den katolske kirkemusikalske tradition – for eksempel salmen ”Puer natus in Bethlehem”. Salmen er i dag kendt i Danmark i en meget senere version, som ”Et barn er født i Betlehem”, med omarbejdet tekst fra 1820 af N.F.S. Grundtvig og melodi af A.P. Berggreen fra 1849, baseret på en tysk visemelodi fra 1600-tallet.

Andre julesalmer benyttede melodier fra middelalderlige, folkelige juleviser (noëls eller caroles), fx ”Resonet in laudibus”, hvis melodi benyttes i den danske julesalme ”Lad det klinge højt i sky”.

Andre igen var nykomponerede, som for eksempel ”Vom Himmel hoch da komm ich her” (”Fra himlen højt kom budskab her”) med tekst og melodi af Martin Luther – en af de salmer, Bach citerer i sit Juleoratorium.

Christmas carols

Den engelske christmas carol-tradition udviklede sig i sin egen retning efter tiden med Oliver Cromwells puritanske styre, 1644-1659, hvor enhver festligholdelse af julen blev anset for katolsk og derfor bandlyst.

I løbet af 1700-tallet voksede repertoiret, formidlet både gennem mundtlig overlevering og i form af skillingsviser, og senere igen, fra omkring midten af 1800-tallet, gennem samlede udgivelser med det formål at holde traditionen fra 1700-tallet i live, styrke dens popularitet og forny den med nye carols.

1800-tallet og den borgerlige jul

Sangen Juletræet med sin pynt

Julesangen ”Højt fra træets grønne top” med tekst af Peter Faber og melodi af Emil Horneman, blev udgivet som en skillingstrykvise i 1848, under titlen ”Juletræet, sang for børn”. Sangens univers associerer julen med familien og det borgerlige hjem, musikken er livlig, spillemandsagtig, og teksten lægger op til, at der danses omkring juletræet under sangen. Samtidig forbindes julen også med nationale symboler. På titelsidens illustration ses centralt i billedet en fane med dannebrogsflag, som ifølge sangens tekst er en julegave til drengen Henrik.

Sangen Juletræet med sin pynt
Af .

I 1800-tallet blev julen – og dermed julemusikken – et stadigt bredere kulturelt fænomen med tydelige verdslige dimensioner.

En række juletraditioner blev tættere associeret med den borgerlige familie og det borgerlige hjem – julemiddag, dans om juletræet, julegaver osv. Ud over sange og musik, der handler om eller fejrer Jesu fødsel, blev juleindkøb, juletravlhed, juletræet, snevejr, slædekørsel, julemanden og hans rensdyr og meget andet også typiske temaer for julesange og julemusik.

Juleklassikere

I december måned er der mange steder tradition for at dyrke et fast, kanoniseret repertoire af julerelaterede, klassiske musikværker. Det gælder fx J.S. Bachs ovennævnte Juleoratorium, G.F. Händels Messias (1741) og Peter I. Tjajkovskijs ballet Nøddeknækkeren (1892), baseret på E.T.A. Hoffmanns juleeventyr Nussknacker und Mausekönig (1816).

I mange operahuse i Tyskland, England, USA og andre steder er der tradition for at opføre Engelbert Humperdincks opera Hänsel und Gretel (1893), der blev uropført 23. december 1893, men hvis handling ikke direkte har noget med julen at gøre. Arcangelo Corellis julekoncert, concerto grosso opus 6 nr. 8, ’Fatto per la Notte di Natale’, (ca. 1690, udgivet posthumt i 1714), dyrkes også mange steder som en fast, tilbagevendende juleklassiker.

Julesange

De fleste af de ældre juleklassikere, der stadig har en tydelig kulturel effekt som en markant del af julemusikkens generelle genhørs-kultur, er dog enklere sange.

Mange stammer fra 1800-tallet og har stadig stor, international udbredelse. Af disse har de fleste engelsk eller amerikansk oprindelse – ”Jingle Bells”, ”The Twelve Days of Christmas”, ”The First Noel”, ”Away in a Manger” og mange andre. Andre, som for eksempel ”Stille Nacht” (på engelsk: ”Silent Night”, dansk: ”Glade jul”) er oprindeligt tyske, selvom deres internationale udbredelse måske primært skyldes engelsksprogede versioneringer.

Ved siden af det internationalt, i nogle tilfælde globalt, udbredte repertoire af kendte julesange, eksisterer der også nationale kanoner. I mange lande udgør julesange fra 1800-tallet en vigtig del også af de nationale kanoner.

I Danmark indeholder det traditionelle julerepertoire bl.a. ”Dejlig er jorden”, ”Dejlig er den himmelblå”, ”Højt fra træets grønne top”, ”Sikken voldsom trængsel og alarm”, ”Et barn er født i Betlehem”, ”Det kimer nu til julefest” og ”Barn Jesus i en krybbe lå”. En del af den danske kanon af julesange går desuden længere tilbage, til tiden omkring reformationen, og mange er oversatte eller bearbejdede versioner af tyske julesange, eller skrevet til en tysk melodi – for eksempel ”En rose så jeg skyde”, ”Den yndigste rose er funden” og ovennævnte ”Glade jul”.

Julealbummet

Men selvom musik fra århundrederne før 1900 stadig fylder meget, er størstedelen af den julemusik og de julesange der indgår i julens generelle genhørs-kultur dog fra det tyvende århundrede.

I et af de kommercielle formater, hvor julemusikken i løbet af 1900-tallet måske mest tydeligt har optrådt som en selvstændig kategori, nemlig julealbummet, er traditionelle julesange desuden løbende blevet gjort til genstand for stadige nyfortolkninger side om side med lanceringen af nye julesange.

Som eksempler på julealbum, der i sig selv har opnået juleklassikerstatus, kan nævnes Bing Crosbys Merry Christmas (1945), Elvis Presleys Elvis' Christmas Album (1957), Ella Fitzgeralds Ella Wishes You a Swinging Christmas (1960), The Beach Boys' The Beach Boys’ Christmas Album (1964), Vince Guaraldi Trio, A Charlie Brown Christmas (1965) og Mariah Careys Merry Christmas (1994).

Det internationale julehit

Mariah Careys Merry Christmas indeholdt nyfortolkninger af en række traditionelle julesange (”Silent Night”, ”Joy to the World”, ”Hark! The Herald Angels Sing” og andre), men det indeholdt nok så vigtigt også et par nye sange, som hun selv havde skrevet i samarbejde med produceren og sangskriveren, Walter Afanasieff. Den mest succesfulde af disse, ”All I want for Christmas is you”, eksemplificerer en kategori for sig, julehittet.

Den julemusik, der dyrkes i radio, på tv, som muzak i butikker, på sociale medier og andre steder, domineres særligt af store, globale (igen, primært engelske og amerikanske) julehits som Bing Crosbys ”White Christmas”, Mariah Careys ”All I want for Christmas is You”, Whams “Last Christmas”, Chris Reas “Driving home for Christmas”, Shakin Stevens' “Merry Christmas, everyone” og mange andre, og dette repertoire fortsætter med at blive udvidet med nye, globale julehits – stadig med kulturel dominans af engelske og amerikanske kunstnere.

Danske julehits og julekalendersange

Men der er også lokale og nationale populærmusikalske julemusik-traditioner og kanoner. I Danmark modsvares de internationale julehits af et repertoire af danske julehits, hvoraf mange også går tilbage til midten og slutningen af det tyvende århundrede.

Eksempler på danske julehits:

Dertil kommer et repertoire, der udspringer af den danske tradition for tv-julekalendere. En stor del af det det 21. århundredes nye danske julehits er begyndt som titelmusik til tv-julekalendere.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig