Darmstadtskolen, den gængse betegnelse for de komponister, deres teknik og æstetik, der prægede de internationale feriekurser for ny musik i Darmstadt i 1950'erne.

Kurserne, som blev grundlagt i 1946, udviklede sig til kompositionsseminarer, hvor tidens førende komponister som Pierre Boulez, Bruno Maderna, Luigi Nono og Karlheinz Stockhausen underviste, præsenterede og diskuterede deres musik.

Darmstadt blev centrum for udviklingen af serialismen (se seriel teknik), og komponister fra hele verden valfartede dertil for at lære. Med kritikken af den serielle musik i slutningen af 1950'erne mistede Darmstadtskolen sin normgivende betydning, men kurserne, der siden 1970 gennemføres hvert andet år, er forblevet et vigtigt forum for ny musik.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig