Janitsharmusik, en type militærmusik, der udførtes af tyrkiske janitsharorkestre (se janitshar) på pauker, trommer, bækkener og skingre blæseinstrumenter. Under betegnelsen "tyrkisk musik" var genren populær i 1700-t. frem til 1850 som eksotisk kolorit i europæisk kunstmusik.

I operaen optræder janitsharmusik bl.a. hos Gluck i Le cadi dupé (Den bedragne kadi, 1761) og Les pélerins de la Mecque (Pilgrimmene fra Mekka, 1764), hos Haydn i L'incontro improvviso (Det uventede møde, 1775), hos Mozart i Bortførelsen fra seraillet, hos Carl Maria von Weber i Abu Hassan (1811) og hos Rossini i L'Italiana in Algeri og Il turco in Italia.

I instrumentalmusikken er der tydelig inspiration af janitsharmusik i Haydn- symfonierne nr. 63, 69 og 100 (komponeret mellem 1775 og 1794), i Mozarts violinkoncert i A-dur, K 219 (1775) og rondoen alla turca i klaversonaten i A-dur, K 331 (1778-83), i Beethovens orkesterværk Wellingtons sejr (1813) og finalen af symfoni nr. 9 (1824) samt i Rossinis Wilhelm Tell-ouverture (1829).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig