Efter århundredskiftet gjorde en gruppe komponister oprør mod traditionen i gruppen Młoda Polska 'Det Unge Polen', der med Richard Wagner og Richard Strauss som forbilleder skulle modernisere og højne den polske musik. Til gruppen hørte Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Ludomir Różycki (1884-1953), Grzegorz Fitelberg og som den væsentligste for polsk musiks videre udvikling Karol Szymanowski.
Tiden før 2. Verdenskrig var således præget af stor musikalsk aktivitet, men krigens materielle ødelæggelser og naziregimets restriktioner medførte, at koncerter måtte afholdes i hemmelighed på caféer og i private hjem.
Efter krigen blev musiklivet i den nye socialistiske stat genopbygget, og musikuddannelsen reformeret; idéen var at skabe en national kunst, og hos alle komponister forekom nu folkelige elementer.
I 1949 dannedes 49-gruppen med det formål at skrive musik, der kunne appellere til et større publikum; den skulle have rod i traditionen, men klinge moderne. Flere komponister sluttede sig til de neoklassiske idéer: Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Grażyna Bacewicz (1909-69), Bolesław Szabelski (1896-1979) og Witold Lutosławski.
I 1956 afholdtes for første gang den internationale festival Warszawa Efterår, hvori bl.a. deltog unge komponister som Wojciech Kilar (f. 1932), Krzysztof Penderecki, Henryk Górecki og Zygmunt Krauze (f. 1938).
Efter flere års isolation hørte man i Polen ny musik ude fra Europa, og snart kom tolvtoneteknik, serialisme og andre avancerede former for teknik i anvendelse hos både ældre og yngre komponister.
Krzysztof Meyer (f. 1943) har fx arbejdet med punktmusik, aleatorik og collageteknik, Paweł Szymański (f. 1954) bl.a. med elektroniske eksperimenter. Polen kom til at spille en bemærkelsesværdig rolle i den europæiske avantgarde.
Af efterkrigstidens komponister har Lutosławski, Penderecki og Górecki opnået størst international berømmelse.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.