Indianere (Musik - Syd- og Mellemamerika), Det vides ikke med sikkerhed, hvordan musikken i de indianske kulturer lød før den europæiske erobring, men af billeder, beskrivelser og arkæologiske fund fremgår, at der især i kulturerne i Mexico og Mellemamerika (aztekere, mayaer) og i Andeshøjlandet i Sydamerika (inkaer) fandtes en veludviklet og kompliceret musiktradition. I Mexico og Mellemamerika fandtes et stort register af slagtøjsinstrumenter med den vandrette trætromme teponatzli og den lodrette, gennemtrængende huehuetl som de vigtigste. Derudover var der en umådelig variation af rør- og lerfløjter, fremstillet både til femtoneskala og mere primitive skalaer, ofte i kombinationer med to til fem fløjter i en. Desuden anvendtes konkylier, lertrompeter og rasleinstrumenter. I Andesområdet var variationen af fløjter ligeledes meget stor. Fløjterne, der fortrinsvis var fremstillet af ler, rør og kondor- og lamaknogler, havde fra tre til syv huller og kunne være udstyret med mundstykke. Desuden anvendtes avancerede panfløjter med op til 15-17 rør, hvoraf nogle var anbragt i dobbeltrækker (antara, siku, zampoña), trompeter af ler og metal samt rasle- og slaginstrumenter. Blandt de øvrige folkeslag var variationen generelt mindre.
I slutningen af 1900-t. kan man næppe tale om en ren indiansk musik nogetsteds i Latinamerika. Især den spanske indflydelse er stor, både med hensyn til instrumenter, harmonier, rytme og brugen af musikken. Den mest fremtrædende påvirkning er indførelsen af strengeinstrumenter, først og fremmest violin, guitar (med afledninger heraf) og harpe. Desuden er musikken blandt indianerne ikke længere begrænset til ceremonielt brug, men har også fået en verdslig, underholdende rolle.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.