Australien. Havnen i Sydney med byens vartegn, det store operahus, tegnet af Jørn Utzon.

.

Bosætterne havde vanskeligheder med at forholde sig til den oprindelige australske musik, og det varede længe, før australske komponister fremstod. Percy Grainger (1862-1961) var én af de første, der skabte en speciel australsk musik, inspireret af landskabet og af en tro på, at kulturer i Den Nye Verden havde rod i en nordisk tradition. Herfra stammer hans nære forhold til Danmark og samarbejdet med Evald Tang Kristensen.

Margaret Sutherland (1897-1984) forkastede folkemusiktraditionen; hendes fornyende opfattelse af harmoni og tonalitet fik betydning især for kammermusik. John Antill (1904-1986) indlagde lån fra den oprindelige australske musik i balletten Corroboree (1946), mens en sekstet for didgeridoo og blæserkvintet (1971) af George Dreyfus (født Wuppertal, 1928) viser en mere tvetydig forståelse for den oprindelige musik. Peter Sculthorpe (1929-2014) tilhører samme generation af komponister, der fik tonekunsten til at blomstre; med sin fornyende stil i værker som Sun Music 1-4 (1965-1967), Mangrove (1979), Earth Cry (1986) har han taget afstand fra europæisk tradition og indarbejdet asiatiske og oprindelige australske udtryksformer. Omvendt forener Richard Meale (1932-2009) europæiske og asiatiske elementer i sine ofte meget komplekse værker; hans opera Voss (1988) er baseret på nobelpristageren Patrick Whites roman af samme navn.

Australien har fostret en række fremtrædende kunstnere, bl.a. sopranerne Nellie Melba og Joan Sutherland.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig