I 1909, hvor hun som den første kvindelige forfatter modtog nobelprisen i litteratur, købte hun Mårbacka tilbage, en personlig triumf, der afspejlede en større radikal kønspolitisk indsats i epoken, hvor kvindelige kunstnere markerede sig i den kulturelle og politiske offentlighed.
For Selma Lagerlöf skete dette gennem sproget. "Digtningen er min eneste passion," skrev hun. Den lykke, digtningen var for hende, men også den pris, hun betalte for at skrive, vidner hendes forfatterskab om med sit vitale og sanselige nærvær, sin moralske dybde og sin kredsen om det enkelte menneskes samvittighed og skyld, personlige offer og død.
Efter den kalejdoskopiske romantiske pastiche om kavaleren Gösta Berling fulgte de store ideologikritiske romaner Antikrists mirakler (1897) og Jerusalem 1-2 (1900-01), sidstnævnte et udvandrerepos, hvor ekstatisk religiøs vækkelse stilles over for kærlighedens nødvendighed og slægtsfølelsens bærekraft i sekelskiftets tidehverv.
Dette skisma mellem skrøbelig kærlighed, ideal fordring og hensynsløs frigørelse fortolkes særligt inspireret i den lille kunstnerroman En herrgårdssägen (1899) og den historiske kriminalroman Herr Arnes penningar (1903), der sammen med essay- og novellesamlingerne Osynlige länkar (1894), Kristuslegender (1904) og En saga om en saga och andra sagor (1909) danner forfatterskabets gennembrudsfase.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.