Propaganda (Tv), Som propagandamedie har tv særlige fortrin: Det forener kvaliteter fra teater, film, presse og radio og gør det muligt for seeren at opleve sig selv som øjenvidne til begivenhederne, mens de finder sted. Tv forudsætter desuden ikke som den trykte presse, at man kan læse, og den teknologiske udvikling har ført til, at tv er kommet inden for rækkevidde selv for store dele af ulandenes befolkninger. Tv er således siden 1960'erne blevet det ubetinget vigtigste propagandamedie. Især nyhedsudsendelser har fungeret som forklædt propaganda; eksempler på dette sås bl.a. under Golfkrigen i 1991 og under NATOs luftkampagne mod Jugoslavien i foråret 1999. Vigtigheden af tv som propagandamedie illustreredes af, at NATO forsøgte at lamme jugoslavisk tv gennem bombninger af tv-stationer, sendemaster og elforsyning, mens den jugoslaviske regering på sin side gjorde alt for, at afbrydelserne blev så korte som muligt. I 1990'erne er reklamebureauer desuden blevet brugt til at udarbejde iscenesatte "nyheder"; et eksempel på dette var rapporter om, at irakiske soldater efter besættelsen af Kuwait havde smidt for tidligt fødte børn ud af deres kuvøser for at bringe kuvøserne til Baghdad.

Tv havde længe den begrænsning, at rækkevidden fra senderne var beskeden. Derfor havde de nationale tv-stationer længe et reelt monopol. Men med udviklingen af satellitter er ikke blot radio, men også tv blevet global. Propaganda på tv kan derfor i dag spredes over hele verden. Lokalt kan man dog gribe ind enten ved at forbyde parabolantenner eller ved støjsending.

Et afledt propagandamedie til tv er videokassetten. Den er ikke afhængig af sendere og satellitter og i dag (1999) heller ikke af dyre produktionsanlæg. Videokassetter har fra 1980'erne spillet en betydelig rolle for miljøorganisationer som Greenpeace og blev i slutningen af 1980'erne taget op og brugt som modpropaganda af kritikerne af miljøbevægelserne. I 1990'erne er videokassetter især blevet brugt under konflikterne på Balkan til at rejse penge hos emigranter i udlandet, rekruttere frivillige og lave politisk lobbyarbejde, fx i USA.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig