Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

propaganda (Radio)

Oprindelig forfatter KFle Seneste forfatter Redaktionen

De elektroniske medier har budt på helt nye muligheder for massepropaganda. I Hitlers Tyskland i 1930'erne solgtes en billig såkaldt Volksempfänger 'folkemodtager', så alle kunne høre Førerens propagandataler. Fra 1960'erne overtog tv radioens rolle som vigtigste massepåvirkningsmiddel i de fleste lande, men udviklingen af den batteridrevne transistorradio i samme årti har dog betydet, at radioens rolle som væsentligt propagandamiddel ikke er ophørt. Endvidere er det stadig nemmere at udbrede radio over store afstande end fjernsyn. Således sendte Moskva Radio propagandaudsendelser på en række sprog helt frem til Sovjetunionens opløsning i 1991, og Radio Free Europe/Radio Liberty og Voice of America har siden 2. Verdenskrig sendt til bl.a. Østeuropa på de lokale sprog. Deres opgave er i dag at give modinformation til nationalistiske, regeringsstyrede massemedier, fx i Hviderusland og i landene i det tidligere Jugoslavien. Et uhyggeligt eksempel på radioens muligheder som propagandamiddel stammer fra Rwanda, hvor en radiostation i 1994 ophidsede hutubefolkningen til massakrer på tutsiminoriteten.

En variant af transistorradioen er radioen med kassettebåndafspiller. Kassettebånd er meget udbredte i Mellemøsten, og propaganda på kassettebånd kan nemt udbredes hemmeligt. Det skete fx, da den iranske ayatollah Khomeini i sit eksil i udlandet i 1970'erne indtalte sine propagandataler mod shahen på kassettebånd, som blev smuglet ind i Iran og kopieret og distribueret illegalt.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Karsten Fledelius: propaganda (Radio) i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=145808