Triviallitteratur. Morten Korch fotograferet ca. 1914.

.

Barbara Cartland.

.

Triviallitteratur. Med 48 romaner oversat til 28 sprog bag sig, tre til fire nyudgivelser om året og et samlet oplag på over 410 millioner eksemplarer opfylder den amerikanske forfatter Danielle Steel triviallitteraturens krav om masseproduktion. Lufthavne og togstationer forhandler traditionelt denne type af litteratur til en billig pris.

.

Triviallitteratur er tekster, som i vid udstrækning gør brug af skabeloner, klichéer, fraser og sætstykker. Betegnelsen bruges gerne om fortællende litteratur inden for faste genrer, fx lægeromanen, krimien og krigsromanen, hvor disse greb og figurer signalerer den pågældende genres genkendelige karakter og tematik.

Triviallitteratur bruges ofte nedsættende som et skel over for den lødige skønlitteratur, der modsat defineres som enestående, kunstnerisk og original. Men dette skel mellem trivial- og finlitteratur er problematisk, fordi det især for ældre litteratur kan udarte til et snobbet kunstsyn, som historisk er forankret i en nyere og mere elitær kulturopfattelse.

1800-tallets succesforfattere som Alexandre Dumas og Charles Dickens har i deres værker mange træk af det, der siden blev bestemt som typisk for triviallitteraturen. Litteratursociologisk benytter man sig, bl.a. på grund af de gerne store oplag, af begreber som kiosklitteratur eller masselitteratur om underlødig, ikke-kunstnerisk litteratur, og af begrebet triviallitteratur som en litteraturvidenskabelig og mere neutral fagterm; det er et skøn, hvor man vil placere forfatterskaber som fx Morten Korch, Ib Henrik Cavling og Barbara Cartland.

I triviallitteraturen med dens prioritering af den folkelige og episke intriges udviklinger og forhåbninger kan der ligge humanistiske aspekter trods en primitiv miljø- og personkarakteristik. Gennem en bevidst fremhævelse af tekstens melodramatiske struktur er det muligt at lege med triviallitteraturens faste træk for at fremskrive en anden form for litterær bevidsthed, som kan overskride den traditionelle opfattelse af god og dårlig litteratur.

Moderne forfattere som Alain Robbe-Grillet, Svend Åge Madsen, Umberto Eco og Paul Auster har således alle eksperimenteret med triviallitteraturens fremtrædelsesformer i deres forfatterskaber.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig