• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Marguerite Duras

Oprindelig forfatter Ma-AS Seneste forfatter Redaktionen

Marguerite Duras reflekterer ofte over sit ansigt. I begyndelsen af Elskeren kan man læse: Som femtenårig havde jeg et ansigt præget af nydelse, og jeg kendte ikke nydelsen. For mig begyndte det hele på denne måde, med dette slående udmarvede ansigt, disse tidlige skygger under øjnene, eksperimentet. Foto fra ca. 1970.

Marguerite Duras reflekterer ofte over sit ansigt. I begyndelsen af Elskeren kan man læse: Som femtenårig havde jeg et ansigt præget af nydelse, og jeg kendte ikke nydelsen. For mig begyndte det hele på denne måde, med dette slående udmarvede ansigt, disse tidlige skygger under øjnene, eksperimentet. Foto fra ca. 1970.

Marguerite Duras, 4.4.1914-3.3.1996, fransk forfatter og filmskaber. Marguerite Duras debuterede som romanforfatter i 1943. Med Moderato cantabile (1958, da. 1961), en intens beretning om en umulig kærlighed, fandt Marguerite Duras sin personlige tone, hvor det usagte klinger igennem.

Hendes drejebog til Alain Resnais' film Hiroshima mon amour (1959, da. Hiroshima min elskede, 1961) gjorde hende kendt af et bredt publikum. Siden 1966 instruerede Marguerite Duras sine egne film, hvor atmosfæren skabes af lyd, billeder og ord, ofte forskudt i forhold til hinanden. De samme historier fortælles i forskellige medier som fx India Song (1973), der er bog, teaterstykke og film.

Annonce

Den selvbiografiske L'Amant (1984, da. Elskeren, 1985) er en grum og øm elskovshistorie, som udspilles i Fransk Indokina, hvor Marguerite Duras blev født og boede indtil sit 18. år. Romanen indbragte hende Goncourt-prisen.

Hendes talrige romaner har forskellige, også blandede miljøer; fx foregår La Pluie d'été (1990, da. Sommerregn, 1992) i en parisisk forstad hos en indvandrerfamilie. Hun kredser i romaner, noveller, teaterstykker, film, essays m.m. om de samme temaer: den lidenskabelige og umulige kærlighed, begær, smerte, vanvid, død. Fundamental er ensomheden, også i forhold som mor-datter og bror-søster og i afstanden mellem sociale og kulturelle grupper.

Marguerite Duras' mangfoldige og brudte univers holdes sammen af hendes særprægede iagttagende stil, hvor pauser og gentagelser, med ofte ubetydelige skift i synsvinkel, indgår i et rytmisk og poetisk spil.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Marie-Alice Séférian: Marguerite Duras i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. oktober 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=67248