Alain Robbe-Grillet var en fransk forfatter og filmmager. Han var foregangsmand for den nye franske roman (le nouveau roman), som i 1960'erne og 1970'erne lancerede nye, stærkt provokerende romanformer. Han forsvarede disse i essaysamlingen Pour un nouveau roman (1963, dansk På vej mod en ny roman, 1965).
Romanværket begyndte med to krimier, der forvansker mord og efterforskning: Les Gommes (1953, dansk Dupont er død, 1969) og Le Voyeur (1955, dansk Øjnene, 1959). Dernæst en visuel fase med La Jalousie (1957, dansk Jalousi, 1963) og filmen L'Année dernière à Marienbad (1961, dansk I fjor i Marienbad, 1963), hvor den centrale bevidsthed kun manifesteres via en minutiøs beskrivelse af synsindtryk. I den følgende drømmefase eksperimenteredes navnlig med sadistisk-erotiske fantasibilleder i skiftende kombinationer og spejlingseffekter. Således fx i Projet pour une révolution à New York (1970) og Djinn (1981) samt i en række film, bl.a. La Belle captive (1983, oprindelig roman, 1974).
Den eksperimenterende form indgår stærkt i de tre bind selvbiografiske værker, Romanesques, som stadig spiller på romanformen: Le Miroir qui revient (1985), Angélique ou l'enchantement (1988) og Les Derniers Jours de Corinthe (1994). I 2001 udgav Robbe-Grillet spionkrimien La reprise (dvs. Gentagelsen med henvisning til Søren Kierkegaard), der genoptager nouveau roman-stilen, nu med fyldige fortællerkommentarer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.