Faktaboks

comte de Lautréamont

Isidore Ducasse

Født
1846, Montevideo, Uruguay
Død
1870, Paris
Les Chants de Maldoror
Illustration til Lautréamonts hovedværk Les Chants de Maldoror udført af René Magritte.
Les Chants de Maldoror
Af //Bridgeman Art Library/Ritzau Scanpix.

Comte de Lautréamont, normalt omtalt som Lautréamont, var en i samtiden ukendt fransk digter. Han står i litteraturhistorien som den første, der lige før Arthur Rimbaud brød med de hidtil anvendte faste former og billeddannelse i lyrikken. Selvom han er inspireret af romantikkens visioner, fx hos Victor Hugo, bryder han totalt med den traditionelle lyrik og åbner for modernismens eksperimenter.

Med prosaværket Les Chants de Maldoror (1868-1869, på dansk Maldorors sange, 1982, 1986, 2012) står Lautréamont som den sidste repræsentant for den "sorte" romantik, der er karakteriseret af had, gudsbespottelse, vold og død. Værket forblev upåagtet, indtil surrealisterne i 1920'erne genopdagede forfatteren, i hvem de så selve inkarnationen af den moderne samfundsomstyrtende kunstner, som gennem sin poetiske praksis dekonstruerer den litterære institution.

Et opgør med alle værdier

Lautréamonts eneste større værk, Les Chants de Maldoror, er en slags prosaepos i seks sange, hvor han beskriver sin dæmoniske helts opgør med Gud og alle menneskelige værdier i vældige kosmiske syner, som ofte får karakter af drømmeagtige fantasmer. Sangene blander alle stilarter i et tilsyneladende kaos af billeder af nærmest apokalyptisk art, men bindes sammen af Maldorors metafysiske nihilisme og bidende selvironi. Ved sit brud på al fortællelogik og sit "gale" digtersprog, der udlader sig i voldsomme, svært forståelige billeder, peger hans kunst frem mod Rimbauds "Le Bateau ivre" og Illuminations, samt 1900-tallets avantgardistiske poesi. Blandt de samtidige malere er den visionære Odilon Redon beslægtet med Lautréamont.

"Jeg har besunget det onde", siger Lautréamont i et brev med klar henvisning til Charles Baudelaires Les Fleurs du mal. Men hans hovedværk er også inspireret af oprørske forfatter som John Milton og Lord Byron og rummer i øvrigt henvisninger til over 100 andre forfattere som bevis på en kolossal belæsthed.

I 1870 udkom under Isidore Ducasses eget navn Poésies (på dansk Poesier, 1968, 1982, 2012), en ironisk introduktion til en digtsamling, som aldrig blev skrevet.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Bonnevie, Lars (1969). Le VIe chant de Maldoror. Échec ou apothéose de l'œuvre de Lautréamont. Revue Romane, IV, s. 1-9.
  • Pleynet, Marcelin (1970). Maldorors sange. Skriften, læseren, skriveren. Vindrosen, 17, nr. 7, s. 30-40.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig