Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Stéphane Mallarmé

Oprindelig forfatter HPLu Seneste forfatter Redaktionen

Stéphane Mallarmé, egl. Étienne, 1842-98, fransk digter. Trods en begrænset produktion, bl.a. på grund af et arbejde som gymnasielærer 1863-93, var Stéphane Mallarmé en central skikkelse i symbolismen.

I flere år var Mallarmé samlingspunkt for franske og udenlandske digtere, som på hans "Mardis", tirsdagsaftener, indviedes i hans tanker om poesiens løsrivelse fra virkeligheden: Det er ikke tingene, der skal fremstilles, men den virkning, de har, sagde han i en formulering, der leder tanken hen på hans venner, impressionisterne Édouard Manet og Berthe Morisot.

Efter ungdomsdigte inspireret af Charles Baudelaire nærmede Stéphane Mallarmé sig i løbet af 1860'erne sin egen poesiopfattelse gennem arbejdet med det store digt Scène d'Hérodiade om skønheden og døden (1871), prosafragmentet Igitur (da. i Musikken, verset, poesien. Tekster af og om Stéphane Mallarmé, 2010) og det sensuelle, levende "hyrdedigt" L'Après-midi d'un faune (1876, ill. af Édouard Manet, da. En fauns eftermiddag, 1968).

Annonce

Det inspirerede Claude Debussy til en trilogi, hvoraf kun forspillet Prélude à l'après-midi d'un faune blev skrevet (1892-94). Det blev i 1912 brugt som balletmusik af Les Ballets Russes med koreografi af Vaslav Nijinskij. Stéphane Mallarmé udgav i 1874 mode- og kulturtidsskriftet La Dernière Mode med forslag til damernes påklædning og anbefalinger af teater- og musikbegivenheder i Paris.

Digtsamlingen Poésies (1887, posth. udvidet udgave 1899) rummer sonetter (da. udvalg i Musikken, verset, poesien ...) og andre digte, der i en kompliceret syntaks realiserer et digterisk sprog fjernt fra det gængse i den daglige kommunikation. Billedsprogets vage hentydninger til en form for virkelighed levner så meget desto større plads for bi- eller dobbeltbetydninger.

Stéphane Mallarmé forklarer i sine essays i Divagations (1897, da. udvalg i Musikken, verset, poesien ...) denne særlige form for digtning som et forsøg på at give form til essentielle idéer eller indtryk — de samme, som også en ballet kan give. Heraf den gennemførte og gennemtænkte symbolik i hans værker, der kulminerer i Un Coup de dés (1897, Et Terningkast), en prosadigtlignende tekst på 12 dobbeltsider, bygget op over en eneste sætning i varieret typografi.

Stéphane Mallarmé udførte prosaoversættelser af digte af Edgar Allan Poe og udgav en lærebog i engelsk (1878, Les Mots anglais). Hans indflydelse på dansk poesi strækker sig fra Johannes Jørgensen til Per Højholt.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hans Peter Lund: Stéphane Mallarmé i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. december 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=121198