Faktaboks

Ian McEwan
Født
21. juni 1948, Aldershot, Hampshire
Ian McEwan i 2011
Ian McEwan på bogmessen Salon du Livre de Paris i 2011.
Af .
Licens: CC BY SA 3.0

Ian McEwan er en engelsk forfatter. Hans far var officer, og han voksede op på forskellige militærbaser i udlandet, inden han kom på kostskole i England. McEwan studerede frem til 1971 creative writing i Malcolm Bradburys forfatterskole på University of East Anglia. Han har i en årrække boet i London.

McEwans tidlige værker

McEwan debuterede i 1975 med novellesamlingen First Love, Last Rites. Han imponerede straks med sin disciplinerede og lavmælte sprogstil, der danner en spændingsfyldt og kalkuleret modsætning til udforskningen af det forbudte og fortrængte. Novellerne og hans første roman The Cement Garden (1978, dansk Cementhaven, 1979) tematiserer især overgangen fra barn til voksen, ofte med et voldeligt islæt. I novellesamlingen In Between the Sheets (1978) bliver det tydeligt, at McEwan, lige som vennen Martin Amis, er ude på at provokere og levere en samtids- og civilisationskritik.

McEwan i 1980'erne og de tidlige 1990'ere

I slut-70'erne og især i 1980'erne skrev McEwan flere vellykkede tv- og filmmanuskripter, bl.a. de tre tv-spil samlet i udgivelsen The Imitation Game (1981). Hovedsporet i forfatterskabet er dog fra 1980'erne romanerne. The Comfort of Strangers (1981, dansk Hjælp fra fremmede, 1982, filmatiseret 1991) er en psykopatologisk undersøgelse, hvor et Venedig inspireret af Thomas Mann tjener som perversitetens og dødens kulisse. Det dæmoniske er også stærkt til stede i The Child in Time (1987, dansk Tidens fylde, 1988) om et forældrepars langtidsreaktioner på et forsvundet barn.

I The Innocent (1990, dansk Et særligt forhold, samme år) er McEwan endnu mere morbid end tidligere i en avanceret thriller og spionroman, der foregår i Berlin. Herefter følger Black Dogs (1992, dansk Sorte hunde, samme år) om et ægtepars komplicerede indbyrdes forhold som følge af en tildragelse under 2. Verdenskrig.

McEwan fra slut-90'erne

Hvor Ian McEwan midt i 90'erne kaldes "Ian McAbre", sker der gradvis et skift i forfatterskabet væk fra det decideret makabre til det mere bredt favnende. Enduring Love (1997, dansk Evig kærlighed samme år) er dog som flere af de tidligere romaner også en spændingsroman, men dens fokus på fænomenet stalking giver anledning til et moralfilosofisk perspektiv.

Med Amsterdam (1998, dansk 1999) leverede McEwan endnu en samfundssatirisk og diabolsk komedie, men skrivestilen sætter ikke romanen i spændingsromanens bås, hvilket illustreres af at McEwan fik Bookerprisen for den. Forfatterskabet er herfra tydeligt præget af en udtalt begejstring for at eksperimentere på tværs af genrer.

Tre hovedværker i 2000-tallet

I 2001 kom Atonement (dansk Soning, 2002, filmatiseret 2007). Romanen indskriver sig i den store engelske fortælletradition og gør på bemærkelsesværdig vis brug af metafiktion, her i form af refleksioner over fortællingens sandhedsværdi. Vi følger hovedpersonen Briony i tre tidsperioder, 1935, 2. Verdenskrig og i 1999. I de første scener fra 1935 er hun en ung pige på 13, der fejlagtigt tror, hun ser en voldtægt, hvilket får fatale konsekvenser for hendes nærmeste familie. Brionys soning for fejltagelsen foregår som sygeplejerske under 2. Verdenskrig, mens hele historien tager en overraskende drejning i den aldrende Brionys tilbagevenden til sagen i romanens sidste afsnit.

Saturday (2005, dansk Lørdag, samme år) lader i skyggen af terrorangrebet 11. september 2001 en veluddannet og vellønnet hjernekirurg med styr på eksistensen opleve sit livs sårbarhed over for en vilkårlig tildragelse. Romanen foregår på en enkelt dag i London, 15. februar 2003, hvor der, som i virkeligheden, foregår en større demonstration mod USA's invasion af Irak.

On Chesil Beach (2007, dansk Ved Chesil Beach, samme år) følger et ungt nygift par på bryllupsrejse i juli 1962. Hovedpersonerne Edward og Florence er blevet gift samme morgen, men typisk for tiden har ingen af dem tidligere haft seksuelle erfaringer, og vi følger begges frygt for, hvad bryllupsnatten må bringe. McEwan skriver med sympati for begge, og han foretager et tankevækkende studie af ungdomskulturen lige før The Beatles og andre ændrede den.

McEwan fra 2010 og frem

Solar (2010, dansk samme år) er skildringen af en på overfladen succesrig og sikker videnskabsmand udi global opvarmning, hvis skyggesider og menneskelige ansvarsløshed løbende hober sig op.

Sweet Tooth fra 2012 (dansk Søde Tand, 2013) er en spionroman om antikommunistiske tiltag i 1970'ernes England.

I The Children Act (2014, dansk Barnets tarv, 2015), præsenteres en dommer, Fiona Maye, for et ubehageligt dilemma, hvor hun må vælge mellem at tilkende en dreng livreddende lægebehandling eller efterkomme forældrenes religiøst begrundede ønske om ikke at behandle. Gennem arbejdet med denne komplicerede sag gennemgår Fiona en ægteskabelig krise.

Nutshell (2016, dansk Nøddeskal 2017) er en både morsom og tankevækkende pastiche over Shakepeares Hamlet, overført til moderne tid og fortalt af et ufødt foster.

I Machines Like Me (2019, dansk Maskiner som mig, samme år), benytter McEwan sig af kontrafaktuel historieskrivning og af genren science fiction. Vi er i London i 1980'erne, hvor vi følger robotten Adam, der leverer alt fra seksuelle ydelser til aktieindtægter. Blandt de morsomme kontrafaktuelle historier indgår gendannelsen af The Beatles og at Thatcher taber Falklandskrigen.

I kortromanen The Cockroach (2019) leverer McEwan med allusioner til Kafka en ætsende satire over Brexit.

Lessons (2022, dansk Lektioner, 2023) følger drengen Roland, som kort efter 2. Verdenskrig bliver sendt på kostskole. Her forføres han som 14-årig af sin klaverlærerinde Miriam, og de indleder et længerevarende, kompliceret forhold. Flere år senere tvinges han efter en skilsmisse til at tage et opgør med sin fortid. Dette opgør indebærer en konfrontation med Miriam.

Afsluttende vurdering

Som det vil fremgå ovenfor, står Ian McEwan i dag med et af Storbritanniens vægtigste forfatterskaber bag sig. Få har som han formået at tiltrække læsere bredt såvel i Storbritannien som internationalt. Og han har bevæget sig i flere litterære genrer med stor succes.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig