Faktaboks

Samuel Richardson
Født
1689
Død
1761

Titelbladet til 1, udg. af "Pamela", 1740.

.

Samuel Richardson, 1689-1761, britisk forfatter med afgørende betydning for udviklingen af den moderne roman.

Samuel Richardson var af håndværkerfamilie og blev selv bogtrykker og forlægger i London. Mens han var i færd med at skrive en samling mønsterbreve, udarbejdede han brevromanen Pamela; or Virtue Rewarded (1740) (da. 1743-46) om den fattige Pamela, der som tjenestepige på en herregård modstår de brutale tilnærmelser fra husets søn, men alligevel tager imod hans tilbud om ægteskab. Bogen rostes fra landets prædikestole, men blev samtidig genstand for latterliggørelse af bl.a. Henry Fielding.

Samuel Richardsons mesterværk, brevromanen Clarissa, 1-8 (1747-49, da. 1783-88), ligger på et ganske andet plan, socialt, etisk og kunstnerisk. Heltinden, en "ung dame", holdes indespærret, først af sin familie, så af den amoralske adelsmand Lovelace, der ender med at forbryde sig mod hende. Som en kristen heltinde tager Clarissa sin død over sin tabte stolthed og frihed. Hun hævnes af en slægtning; Lovelace dræbes i duel. I en efterskrift karakteriserer Richardson sin fortælling som en tragedie. Brevromanen fortælles af aktørerne, mens konflikt og følelser er på deres højeste. Men først i Clarissa udnyttes dens muligheder for polyfoni med et mønster af korresponderende kvinder og mænd og dermed varierende perspektiver, psykologisk og stilistisk: ikke blot langstrakt moraliseren, men detaljeret hverdagsrealisme og den erotiske selvhævdelses teatralske retorik.

I Sir Charles Grandison, 1-7 (1754, da. 1780-82) arbejdede Samuel Richardson med den mandlige kønsrolle i et forsøg på at forene adelig og mandig styrke med kristen godhed.

Samuel Richardsons romans typiske situationer bygger på tidens teologiske morallære; på det grundlag skabte han en dramatik, der fastholdt datidens publikum i moralske imperativer og stærke psykologiske spændinger.

Sammen med Henry Fielding betragtedes han af samtidens litterære kritik som skaberen af den nye genre, der nu kaldes den moderne roman; mens Henry Fieldings roman er episk, udviklede Samuel Richardson den dramatiske roman.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig