William Congreve, 1670-1729, engelsk dramatiker. Som lystspilforfatter repræsenterer Congreve kulminationen af den såkaldte restaurationskomedie, der blev den dominerende genre i engelsk teaterliv efter Karl 2.s (og dermed monarkiets) "restaurering" i 1660. Som sofistikeret sædekomedie, comedy of manners, afspejler denne genre dels en aristokratisk-libertinsk livsanskuelse, bl.a. som reaktion på 18 års puritansk regimente uden teater, dels en raffineret salonkultur, hvor de amourøse intrigers udfald bestemtes af, hvem der mest suverænt beherskede salonetikettens æstetik, retorik og psykologi. I sit sidste skuespil, The Way of the World (1700), skabte Congreve restaurationskomediens vel nok mest fuldkomne helt og heltinde, Mirabell og Millamant, begge truewits, som i kraft af deres skarpe intelligens og brillante vid kan udfordre hinanden i et sprudlende retorisk og psykologisk ping-pong-spil, der også i moderne tid kan begejstre et publikum. Helt og heltinde får naturligvis hinanden til sidst efter at have udmanøvreret den intrigante opposition, men foreningen sker i form af en speciel konvention, der er karakteristisk for restaurationskomediens ironiske distance til alt romantisk føleri. I en såkaldt proviso-scene forhandler de elskende sig vittigt og pragmatisk til rette om pligter og rettigheder i ægteskabet. Får Millamant sine betingelser, provisos, opfyldt, vil hun overveje at svinde ind til en hustru, dwindle into a wife. Congreves øvrige komedier er The Old Bachelor (1693), The Double Dealer (1693) og Love for Love (1695).